tag:blogger.com,1999:blog-20173285.post3034329605322490051..comments2024-03-25T09:43:27.402-04:00Comments on Divrei Chaim: inyanei halacha/lomdus for PurimChaim B.http://www.blogger.com/profile/02231811394447584320noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-20173285.post-72962380614985676492023-03-08T12:09:31.774-05:002023-03-08T12:09:31.774-05:00Aruch haShulchan: ועבדים שאינם משוחררים – דינן כא...Aruch haShulchan: ועבדים שאינם משוחררים – דינן כאשה בכל התורה כולה. והרמב"ם והשולחן ערוך כתבו "משוחררים", ומשמע דאינן משוחררין – פטורין. אך דיש לומר דאלו נכללו בכלל נשים.Chaim B.https://www.blogger.com/profile/02231811394447584320noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-20173285.post-52039436952202350022023-03-07T11:38:31.128-05:002023-03-07T11:38:31.128-05:00I found the meshuchrarim interesting because it...I found the meshuchrarim interesting because it's odd to patter an eved knaani, as the Brisker Rov says on that Rambam, on whether af hein is a new chiyuv or only a reason to disregard the ptur. It's not likely that avadim knaanim in Shushan were included in the gzar din, especially considering Haman's status.Eliezer Eisenberghttps://www.blogger.com/profile/16036989084122930226noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-20173285.post-83410383454217902172023-03-06T23:41:54.390-05:002023-03-06T23:41:54.390-05:00It's not muchach that the Gaon disagrees, but ...It's not muchach that the Gaon disagrees, but I see why you say so. Interesting, that the Rashbam in Pesachim takes the approach of בשכר נשים צדקניות שהיו באותו הדור נגאלו וכן גבי מקרא מגילה אמר הכי משום דעל ידי אסתר הוה וכן גבי חנוכה במס' שבת, but he also says at the end of the daf on ואחד התינוקות that it is because שגם הם נגאלו:<br />Another related issue is the Rambam in the beginning that says והכל חיבים בקריאתה אנשים ונשים וגרים ועבדים משחררים. Why only meshuchrarim? <br />Eliezer Eisenberghttps://www.blogger.com/profile/16036989084122930226noreply@blogger.com