I meant to note this when we read parshas Parah, but better late than never. If you look in the halachos of 4 parshiyos it does not tell you exactly how much of Chukas needs to be read to be yotzei parshas Parah. However, if you look back in siman 137 the S.A. quotes a KolBo that says if you just read until "v'la'ger ha'gar b'tocham l'chukas olam" (19:10) you are not yotzei -- you have to read the entire chapter.
Maaseh she'haya that where I was davening this year on parshas Parah the baal koreh read until sheni of parshas Chukas (19:17), until "mayim chaim el keli," and stopped there. This is further than "v'lager ha'gar..", but is still 5 pesukim short of the end of the perek, until "titma ad ha'arev." Are you yotzei?
I found that the Aruch haShulachan explicitly address this exact case:
כתב הכלבו: מעשה בחזן אחד שקרא בפרשת "פרה" ופסק "להגר הגר בתוכם", וגלל ספר תורה וישב במקומו. והקפיד רבי על הדבר ואמר: לא קריתם הפרשה. ודומה כאילו לא קרינו, שלא אמרנו אלא ברמז בעלמא. וחזרו ופתחו והתחילו בראש הפרשה, והקורא בירך לפניה ולאחריה מטעם רבי, וגמרו כל הפרשה עד "תטמא עד הערב". עד כאן לשונו, והובא בקצרה בשולחן ערוך סעיף ה. ונראה לי דדווקא משום שפסק ב"הגר הגר בתוכם", דעדיין עיקרי דיני טהרת הפרה לא נתבארו עדיין, דלהלן כתיב: "הנוגע במת הוא יתחטא…". אבל אם סיים "מים חיים אל כלי", אף שלא גמר כל הפרשה – אינו צריך לחזור ולקרות. דכן מבואר מלשונו, שכתב "שלא אמרנו אלא ברמז בעלמא", כלומר: שעיקרי דיני טהרת מי חטאת עדיין לא נתבארו (ועיין מגן אברהם סעיף קטן י"א).
No comments:
Post a Comment