Tuesday, March 16, 2021

aseres ymei teshuvah in Nisan

Shem m'Shmuel, last piece on Vayikra 5671:

 יש להבין למה הקדים לאמור להם מצות הפסח בר"ח מאחר שמקחו בעשור ובמכילתא שדווקא בעשור ולא מקודם, והביקור הי' אחר הלקיחה דווקא ולמה הקדים כ"כ, אך י"ל דעשרה ימים אלו הם כנגד עשרת ימי תשובה וכמו ששם הוא עשרה עמקים היינו לבוא לעומק הלב יום אחר יום עד נקודה הפנימית, כ"כ עשרה ימים אלו שנאמר משכו ידיכם מע"ז ובכלל ע"ז כל הרצוניות שלא לה' המה בכל יום ויום להשגיח היטב על יחוד המעשה לה' יום אחר יום עד נקודה הפנימית שבלב, זה הי' עבודתם בעשרה ימים אלו, וכן נשאר זה לדורות, ולעומת טהרת הלב ויחוד המעשה שבימים אלו זוכין אח"כ להארה אלקית בימי הפסח:

3 comments:

  1. Yasher koach. More and more often, I find that aging is not kind to me. For one thing, there are ideas that I know must be deep and true, in deference to the great minds they spring from, but which I find utterly unacceptable. Other than the digit, the connection of the Aseres Yemei Teshuva to the ten days between RCh and buying the lamb seems completely incongruous. What marks the beginning? What marks the end? The process culminates in the purchase and watching? I'm not being disingenuous. I really know that something is wrong.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I would think the starting point to understanding it is the machlokes whether the briya took place in tishei or nisan, and eilu v'eilu = tishrei is the briya b'teva, nisan is the briya b'ruchniyus. So if there is a relationship between Yom haDin of R"H /Y"K and tishrei as the time of briya, there must be something similar going on in Nisan.

      "Buying the lamb" makes it sound like going to the butcher, not שכו ידיכם מע"ז ובכלל ע"ז כל הרצוניות שלא לה' המה, as the Sm"S puts it.

      Delete