Rambam and Ramban (Sefer haMitzvos 89, Mitzvos Aseh Rambam omitted #1) disagree as to whether the mitzvah of achilas kodshim applies only to kohanim or whether there is also a mitzvah for the baalim to eat (see also Rashi Pesachim 59).
The Mishna at end of Pesachim talks about the bracha said on eating the chagigah on seder night. Tzlach asks: according to Rambam who holds the mitzvah of achilah is only for kohanim, why is there a bracha recited by the baalim on their achila of the chagigah? "Asher kidishanu b'mitzvosav v'tzivanu..." -- what's the tzivuy, there's no mitzvah?
The Einayim laMishpat (Nedarim 4) answers that since the korban pesach must be ne'echal al ha'sova, i.e. you have to have fill up on a meal before eating the korban pesach, therefore eating the chagigah becomes necessary and a mitzvah in order to properly fulfill korban pesach. (I'm not sure why the meal has to be chagigah and nothing else.)
The Netziv in last week's parsha adds an additional chiddush based on peshuto shel mikra. The gemara darshens the pasuk הַכֹּהֵ֛ן הַֽמְחַטֵּ֥א אֹתָ֖הּ יֹאכְלֶ֑נָּה בְּמָק֤וֹם קָדֹשׁ֙ תֵּֽאָכֵ֔ל בַּחֲצַ֖ר אֹ֥הֶל מוֹעֵֽד׃ (6:19) to mean, as Rashi writes, המחטא אותה יאכלנה – הראוי בעבודה, יצא טמא בשעת זריקת דמים שאינו חולק בבשר, that a only a kohen who was capable of eating the korban at the time it was offered (zerikas ha'dam) gets a portion. If the kohen was tamei at the time of zerikas ha'dam, even if he will be tahor and capable to eating it later, he does not get a piece.
Al pi peshuto, however, the simple meaning of the words are that specifically the kohen who did the avodah -- הַֽמְחַטֵּ֥א-- is the one who should eat the korban.
Netziv writes:
אלא הפי׳ דאע״ג דכל זכר בכהנים יאכל אותה והיא מצוה עליהם כמש״כ הרמב״ם בפי׳ המשניות אהלות פי״ח שכל אכילת קדשים מ״ע היא. מכ״מ על המחטא היא מיוחדת ביותר משום שבאכילת הכהן מתכפרין הבעלים. והכהן המתחיל במצוה אומרים לו גמור אע״ג דאיכא דעדיף מיניה
Ramban has a similar idea, also al pi peshuto shel mikra albeit she'lo k'kalacha, later in the parsha.
וְכׇל־מִנְחָ֗ה אֲשֶׁ֤ר תֵּֽאָפֶה֙ בַּתַּנּ֔וּר וְכׇל־נַעֲשָׂ֥ה בַמַּרְחֶ֖שֶׁת וְעַֽל־מַחֲבַ֑ת לַכֹּהֵ֛ן הַמַּקְרִ֥יב אֹתָ֖הּ ל֥וֹ תִֽהְיֶֽה׃
וְכׇל־מִנְחָ֥ה בְלוּלָֽה־בַשֶּׁ֖מֶן וַחֲרֵבָ֑ה לְכׇל־בְּנֵ֧י אַהֲרֹ֛ן תִּהְיֶ֖ה אִ֥ישׁ כְּאָחִֽיו׃ (7:9-10)
The first pasuk talks about the לַכֹּהֵ֛ן הַמַּקְרִ֥יב אֹתָ֖הּ , specifically the kohen who brought the mincha, eating it. The second pasuk speaks about לְכׇל־בְּנֵ֧י אַהֲרֹ֛ן תִּהְיֶ֖ה אִ֥ישׁ כְּאָחִֽיו׃, all of the kohanim sharing in the korban. Al pi peshuto, when it comes to a baked korban, or one cooked on the machavas and marcheshes, there is a mitzvah specifically for the kohen who offered it to eat it. When it comes to a mincha that was not baked, then לְכׇל־בְּנֵ֧י אַהֲרֹ֛ן תִּהְיֶ֖ה, anyone can eat (see Netziv there as well).
In a few weeks the daf yomi will get to Yevamos 40, where the gemara explains a braysa as follows:
הכי קאמר מצות תאכל במקום קדוש מצוה שבתחלה היתה עליו בכלל היתר רצה אוכלה רצה אינו אוכלה (נאסרה חזרה והותרה יכול תחזור להיתירה הראשון) רצה אוכלה רצה אינו אוכלה רצה אינו אוכלה והכתיב ואכלו אותם אשר כופר בהם מלמד שהכהנים אוכלים ובעלים מתכפרין אלא רצה הוא אוכלה רצה כהן אחר אוכלה ת"ל מצות תאכל במקום קדוש מצוה
The implication is exactly like the Netziv and Ramban. You might have thought any kohen can eat the korban, צה הוא אוכלה רצה כהן אחר אוכלה, kah mashma lan מצות תאכל במקום קדוש מצוה that specifically the kohen who did the avodah should eat it. Tosfos writes:
א"נ הכא מרבוי [ילפינן] דכהן המקריב צריך שיאכל ממנה ולא כולה:
R' Chaim Kanievski in Taama d'Kra brings a proof from a Mishna for this yesod. The Mishna (Pes 91b) writes:
אונן טובל ואוכל את פסחו לערב אבל לא בקדשים
Rashi explains:
ואף על פי שעדיין לא נקבר דאין אנינות מן התורה אלא ביום שנאמר (ויקרא י) הן היום הקריבו ואני אונן ואכלתי חטאת היום יום אסור לילה מותר... אבל לא יאכל אונן לערב בשאר קדשים דאסור אנינות לילה מדרבנן ולגבי פסח לא העמידו דבריהן במקום כרת
What's the hava amina that a kohen should be able to eat other kodshim when he is in a state of aninus derabbanan (aninus layla)? Just let some other kohen eat the meat?!
QED that just like a person has a mitzvah of achilas korban pesach, the specific kohen who offers the korban has a mitzvah of achilah on that korban, and that chiyuv potentially might be doche issurim, km"l that it is not.
I am bothered by 2 points: I don't understand why Netziv needs to direct us to the Rambam in Peirush haMishnayot in Ohalot when Rambam says in Hil Maaseh Korbanos ch 10 that אכילת החטאת והאשם מצות עשה שנאמר ואכלו אותם אשר כופר בהם. הכהנים אוכלים ובעלים מתכפרים. והוא הדין לשאר הקדשים שאוכלין אותן הכהנים שאכילתן מצוה: There must be some point the Netziv saw in the Peirush haMishnayos that is not clear from the Rambam elsewhere, but I am missing it.
Secondly, I don't understand why Netziv doesn't quote this Tos in Yevamos (if the Netziv remembered a Rambam in Peirush haMishnayos in Ohalot, he did not forget a Tos in Yevamos). True , Tos is not exactly the same as Netziv's point. Netziv is arguing that achilah is the gmar mitzvah of avodah, תשלם כפרת המתכפר, as Rambam writes in Sefer haMitzot, and therefore is incumbent upon the person who started avodah. The gemara in Yevamos is based on the derasha of מצות תאכל במקום קדוש , which could be an independent chiyuv. Nonetheless...
No comments:
Post a Comment