At the end of the parsha (11:6) special mention is made of Dasan and Aviram having been swallowed up by the earth:
וַאֲשֶׁ֨ר עָשָׂ֜ה לְדָתָ֣ן וְלַאֲבִירָ֗ם בְּנֵ֣י אֱלִיאָב֮ בֶּן־רְאוּבֵן֒ אֲשֶׁ֨ר פָּצְתָ֤ה הָאָ֙רֶץ֙ אֶת־פִּ֔יהָ וַתִּבְלָעֵ֥ם וְאֶת־בָּתֵּיהֶ֖ם וְאֶת־אׇהֳלֵיהֶ֑ם וְאֵ֤ת כׇּל־הַיְקוּם֙ אֲשֶׁ֣ר בְּרַגְלֵיהֶ֔ם בְּקֶ֖רֶב כׇּל־יִשְׂרָאֵֽל
Why mention Dasan and Aviram, asks Ramban, but omit Korach, the ringleader? Ramban answers that the focus of the parsha is the miracles that occurred in the midbar. That someone who offers ketores improperly is punished is not a miracle unique to the desert -- that's what is supposed to happen l'doros as a punishment for that sin. (See Netziv as well and see this post).
The Ohr haChaim does not mention his answer to Ramban here, so you need to look back or remember what he wrote in Parshas Pinchas. In the middle of recounting the lineage of all the families at the beginning of that parsha, the Torah mentions the punishment of Dasan and Aviram. Why single them out, asks Ohr haChaim? If they were the end of their family line, then just by omitting their names we would know they had no future decedents. Why rehash the story of what happened in Parshas Korach, and only with respect to their fate?
Here's what he writes (26:9):
ונראה כי לא בא הכתוב כאן אלא לומר שהן הנה היו סיבה לכל מעשה קרח, כי יחפוץ ה׳ לפרסם הרשעים שהם סיבה לרשע הנעשה, והוא אומרו הוא דתן וגו׳ אשר הצו וגו׳ פירוש את אחרים על ה׳ ומשה עבדו, וכן פרש״י, הא למדת שהם המחטיאים העדה הנועדת, ואפשר שגם את קרח הם החטיאוהו, והגם שאמר הכתוב ויקח קרח שנראה שמעצמו עשה, אפשר שהיה למה שקדם לו מהם ולעולם הם הצו אותו. ואומרו ותפתח וגו׳ אחר שהדברים כבר כתובין בפרשת קרח, נתכוין לומר שגם בליעת קרח ואכילת האש ר״ן איש הם היו סיבה למאורע מתחלה ועד סוף, הא למדת שהגם שנקהלו היהודים על משה ועל אהרן היו חוזרים בהם אם לא היו ב׳ הרשעים.
וזה לך האות כי האיש משה לא היה משתדל לרצות אלא להם דכתיב (ט״ז י״ב) וישלח משה לקרא לדתן וגו׳, וכתיב (שם כ״ה) וילך משה אל דתן וגו׳ שהרגיש שבהם הדבר תלוי, מעתה נפשות כל המתים תלויים בב׳ הרשעים ההם, ויש בזה לימוד זכות על קרח ועל הר״ן איש וכן תמצא שאמר הכתוב בפרשת עקב (דברים יא) ואשר עשה לדתן ולאבירם וגו׳ שאינו מונה המאורע אלא לדתן ואבירם, וכפי זה יכולין אנו להעמיד סברת האומר (סנהדרין קח.) עדת קרח אין להם חלק לעולם הבא בדתן ואבירם, ולהעמיד סברת האומר עליהם אמר הכתוב מוריד שאול ויעל בשאר העדה חוץ מהם.
It was Dasan and Aviram, not Korach, who were the ringleaders! That is why Moshe sent messengers to them in particular to try to dissuade them from rebellion. That is why, as Ohr haChaim there goes on to say, the Torah mentions them and not Korach in our parsha.
My wife asked a simple question. We don't have a parsha called Parshas Dasan V'Aviram. It's called Parshas Korach -- וַיִּקַּ֣ח קֹ֔רַח בֶּן־יִצְהָ֥ר בֶּן־קְהָ֖ת בֶּן־לֵוִ֑י וְדָתָ֨ן וַאֲבִירָ֜ם בְּנֵ֧י אֱלִיאָ֛ב וְא֥וֹן בֶּן־פֶּ֖לֶת בְּנֵ֥י רְאוּבֵֽן׃. VaYikach in the singular, implying he was the one who pushed the others and instigated.
netziv says similar
ReplyDelete