The Midrashim and Zohar tell us that you can't make something from nothing. You can't make a techi'as ha'meisim where there is nothing left from the original person. That's why we have the luz bone, which according to Chazal is indestructible. It's the luz bone that we nourish when we eat melaveh malkah which ensures that there is something left of us to bring back in techi'as ha'meisim.
What is the luz bone, so to speak, of the beis ha'mikdash? R' Shlomo Fisher writes that it is our yearning for the mikdash's return. So long as we mourn its absence, so long as the mikdash lives on in our hearts and minds, there is something left that can be rebuilt.
The gemara writes (Taanis 30b)
The gemara writes (Taanis 30b)
כׇּל הָאוֹכֵל בָּשָׂר וְשׁוֹתֶה יַיִן בְּתִשְׁעָה בְּאָב עָלָיו הַכָּתוּב אוֹמֵר {יחזקאל ל״ב:כ״ז} וַתְּהִי עֲוֹנוֹתָם עַל עַצְמוֹתָם.
Ritva explains: פירש שאין לעצמותיו תחיה בתחיית המתים. Midah k'neged midah: someone who does not mourn the mikdash and therefore does not participate in the techi'as ha'meisim of the mikdash will in turn not be zocheh to their own techi'as ha'meisim either.
It seems to me that this exact idea is reflected in the GR"A at the end of his commentary on the Sifra d'Tzniyusa, quoted in the sefer HaKitzu v'Raninu (by the Chalban) p 31, "Sod haGalus":
כי עת שחרב הבית יצאה עטרת ראשינו ונשארנו רק אנחנו הוא גוף שלה בלא נפש. ויציאה לחוּּּ״ל הוא הקבר, והרימה מסובבת עלינו ואין בידינו להציל מן העובדי כוכבים האוכלים בשרנו. ומּּ״מ היו חבורות וישיבות גדולות, עד שנרקב הבשר והעצמות נפזרו פיזור אחר פיזור. ומּּ״מ היו עדיין העצמות קיימות, שהן התּּ״ח שבישראל, מעמידי הגוף, עד שנרקבו העצמות ולא נשאר אלא תרווד רקב מאיתנו ונעשה עפר, שחה לעפר נפשינו, ואנחנו מקווים עתה לתחיית המתים התנערי מעפר קומי וכוּ ויערה רוח ממרום עלינו
Says the GR"A, we are the remnant of the mikdash! רק אנחנו הוא גוף שלה. As long as we are here to mourn, and long as we are here to yearn, עדיין העצמות קיימות. Soon enough IY"H התנערי מעפר קומי וכוּ ויערה רוח ממרום עלינו!
It seems to me that this exact idea is reflected in the GR"A at the end of his commentary on the Sifra d'Tzniyusa, quoted in the sefer HaKitzu v'Raninu (by the Chalban) p 31, "Sod haGalus":
כי עת שחרב הבית יצאה עטרת ראשינו ונשארנו רק אנחנו הוא גוף שלה בלא נפש. ויציאה לחוּּּ״ל הוא הקבר, והרימה מסובבת עלינו ואין בידינו להציל מן העובדי כוכבים האוכלים בשרנו. ומּּ״מ היו חבורות וישיבות גדולות, עד שנרקב הבשר והעצמות נפזרו פיזור אחר פיזור. ומּּ״מ היו עדיין העצמות קיימות, שהן התּּ״ח שבישראל, מעמידי הגוף, עד שנרקבו העצמות ולא נשאר אלא תרווד רקב מאיתנו ונעשה עפר, שחה לעפר נפשינו, ואנחנו מקווים עתה לתחיית המתים התנערי מעפר קומי וכוּ ויערה רוח ממרום עלינו
Says the GR"A, we are the remnant of the mikdash! רק אנחנו הוא גוף שלה. As long as we are here to mourn, and long as we are here to yearn, עדיין העצמות קיימות. Soon enough IY"H התנערי מעפר קומי וכוּ ויערה רוח ממרום עלינו!
No comments:
Post a Comment