Friday, May 17, 2024

yiras Hashem tehora

 The Midrash comments on the opening of our parsha:

 אֱמֹר אֶל הַכֹּהֲנִים – הֲדָא הוּא דִכְתִיב (תהלים י״ט:י׳): יִרְאַת ה׳ טְהוֹרָה עוֹמֶדֶת לָעַד, אָמַר רַבִּי לֵוִי מִיִּרְאָה שֶׁנִּתְיָרֵא אַהֲרֹן מִלִּפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, זָכָה וְנִתְּנָה לוֹ הַפָּרָשָׁה הַזּוֹ שֶׁאֵינָהּ זָזָה מִמֶּנּוּ וְלֹא מִבָּנָיו וְלֹא מִבְּנֵי בָנָיו עַד סוֹף כָּל הַדּוֹרוֹת, וְאֵיזוֹ זוֹ פָּרָשַׁת הַמֵּת, שֶׁנֶּאֱמַר: וַיֹּאמֶר ה׳ אֶל משֶׁה אֱמֹר אֶל הַכֹּהֲנִים בְּנֵי אַהֲרֹן.

What's the midah k'neged midah here?  What does yiras shamayim have to do with the parsha of tumas kohanim?

Shem m' Shmuel (5672) has a hesber in which he tackles this question by way of resolving a stira between the AR"I and the Zohar, but I don't understand such things, so I will do him the injustice of boiling what he says down to its essence: A person who has yiras shamayim keeps away from the tumah'dik things in this world that he is supposed to keep away from.  Midah k'neged midah, Hashem keeps the kohanim, who have yiras shamayim, away from the tumah and defilement of death.  The same, writes the Shem m'Shmuel, is true of tzadikim, who are zocheh to die b'neshika.

I would like to suggest a different hesber based on a well known gemara in Brachos (5a):

א"ר לוי בר חמא אמר ר"ש בן לקיש לעולם ירגיז אדם יצר טוב על יצר הרע שנא' רגזו ואל תחטאו. אם נצחו מוטב ואם לאו יעסוק בתורה שנאמר אמרו בלבבכם אם נצחו מוטב ואם לאו יקרא קריאת שמע שנאמר על משכבכם אם נצחו מוטב ואם לאו יזכור לו יום המיתה שנאמר ודומו סלה.

The gemara suggests various antidotes to combat the yetzer ha'ra -- learning Torah, reading shema -- and then says that if all else fails, think about the day of death and that will get rid of the yetzer.

The question is asked: if thinking about the day of death is the ultimate trump card against the yetzer, then why got through the process of first learning Torah, then if that doesn't work reading shema, etc.?   Just cut to the chase and think about yom ha'misa!  

Chazal apparently understood that taking the strongest medicine sometimes has unintended consequences that may not be desirable.  Sure, the patient will be cured, but at what cost?  In this case, Chazal understood that living life obsessed with the thought if impending death is not psychologically very healthy.  Sure, it works to ward off the yetzer ha'ra, but the costs of the cure are great.  Better to try safer methods first and hold this one back unless all else fails.

Last Sunday it was my FIL's yahrzeit, so we visited the cemetery in the morning, followed later that same day by a shiva visit to other relatives because my wife's aunt passed away.  In the back of our minds as well was the thought that just two weeks from now is the first yahrzeit of a cousin who unfortunately died in his 50's after a bout with cancer.  When you are in your 20's, it seems like 50+ is old, but once you get to your 50th birthday, your perspective changes completely.  The day last week was filled with the gloom of yom ha'misa.  Sometimes, for whatever reason, Hashem gives us one of those days to wake us up and remind us of what our priorities should be, but if every day were like that day, it would be very hard to get on with life.

What the Midrash is telling us, I think, is that Aharon and sons did not need days like that.  When you are overflowing with yiras shamayim, that is enough to keep the yetzer ha'ra at bay.  You don't need יזכור לו יום המיתה.  You don't need the medicine of tumas meis to give you the right perspective on life. 

1 comment:

  1. Not a question, just an interesting idea (which superficially is unlike your thought but actually quite similar,) which you most likely already know, but hey, you don't see comments on old posts, so no harm, no foul.
    העמק דבר
    במדבר ו׳:ח׳
    כל ימי נזרו קדש וגו׳. הפסיק באמצע דיני טומאה בזה המקרא. מבואר שהוא טעם על אזהרה זו. ונצרך ע״ז האזהרה טעם יותר מאיסור יין ותגלחת. למדנו מזה שיש אופן נזירות שאינו מוזהר על טומאת מת. והיינו נזירות שמשון שבא בקבלה. ואופן הדיוק הוא כך.
    דיש לדעת דתכלית הנזירות בא לשני אופנים.
    א׳ כדי להתקדש ולהשיג רוה״ק וכלשון הנביא (עמוס ב׳:י״א) ואקים מבניכם לנביאים ומבחוריכם לנזרים. הרי דענין א׳ הוא. וע״ז כתיב להזיר לה׳. שהוא מופרש לגבוה.
    והב׳ כדי להבדל מניאוף כדאיתא ריש מס׳ סוטה הרואה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מה״י. וזה התכלית פעמים בא על מקרה שקפץ עליו איזה הרהור כעובדא שבא לפני שמעון הצדיק ונודר בנזירות סתם ל״י. ופעמים בא בשביל שעלול להכשל בעריות מפני טבעו. ע״כ מזיר עצמו לעולם והוא נזירות שמשון.
    והנה לתכלית הראשון מבואר טעם שלש אזהרות שבפרשה דיין ותגלחת בא להפרישו מתאות עוה״ז וטומאת מת בא להפרישו מעצבות שמונע ג״כ מרוה״ק שאינו בא אלא מתוך שמחה ש״מ.
    אבל לתכלית השני אין טעם להפרישו ממת. ואדרבה יטמא במת ויזכור יום המיתה ויפרוש מעבירה.
    מש״ה בא זה המקרא כל ימי נזרו בכל אופנים שהוא נזיר סתם. בין שנדר בשביל רוה״ק בין בשביל להפריש מעבירה מכ״מ קדוש הוא לה׳. צריך להתקדש וממילא יהי פרוש ממת ומעצבות. משא״כ הזירו. שהוא מפרש יש בזה נ״מ אם בא בשביל רוה״ק ה״ז קדוש ומוזהר. אבל יש עוד אופן הזירו שהוא נזיר לעולם בנזירות שמשון. א״צ להתקדש ואינו מוזהר על ט״מ:

    ReplyDelete