The difference between the yetzer ha'tov and the yetzer ha'ra is NOT that the yetzer ha'tov pushes you to do mitzvos and the yetzer ha'ra pushes you to do aveiros.
The yetzer ha'ra also pushes you to do mitzvos! The problem is the mitzvos the yetzer ha'ra pushes you to do are really aveiros dressed up as noble causes.
Tiferes Shlomo:
כי כן דרך היצה"ר מסמא את עיני אדם לאמור כי בכל אשר הוא עושה עדיין לא חטא כלל ועודנו לא נתרחק כלל מהש"י ואדרבא הוא מתאמר בנפשו עוד לאמור כי מצוה הוא עושה כל הימים כמו שהשיא לחוה לאמר והייתם כאלהים לכן ההתחלת העבדות שיהיה האדם מכיר בעצמו כי חטא לה'. וצריך להיות תמיד פלס ומאזני משפט לפלס דרכיו אם יכונו באמת לה' ולא יעשה בנפשו שקר כמ"ש דוד המלך ע"ה ה' לי בעוזרי ואני אראה בשונאי. ר"ל ה' לי בעוזרי עי"כ אוכל לראות ולהכיר בשונאי לידע מי הוא האוהב אותי ומי הוא השונא המפתה אותי לדרך רעה כי היצה"ט ויצה"ר שניהם מפת' לדרך מצוה אך זה חלקו בחיים וזה אחריתו דרכי מות. לכן הודיעני דרך זו אלך. הורני ה' דרכיך. תעיתי כשה אובד בקש עבדך. ואל יהיה דבר זה קטן בעיני האדם לשום עינא פקיחא על נפשו בכל עניניו כי מצינו כן בצדיקים הגדולים שלא הכירו במעשיהם וחשבו למצוה והיה בהיפך כמו ענין מכירת יוסף כי עברו כ"ב שנים ולא ידעו כי עשו עולה עד שראו תפיסת אחיהם ואת בנימין. אז אמרו אבל אשמים אנחנו וכתיב מיד אחריו כי המליץ בינותם ע"י שהכירו שחטאו נעשה מליץ טוב עליהם. וכן היה רדיפת שאול לדוד כי סבור היה כי הוא מצוה להורגו. מעתה ק"ו ב"ב של ק"ו לאנשים פחותי ערך כמונו עורי לב שכלו ימיהם בהבל צריך להבין ולהשכיל בפתוי היצה"ר להנצל ממצודתו ודבריו הטובי'
I saw quoted b'shem the Divrei Chaim of Sanz that our kavanos during Yom Kippur davening don't measure up to the kavanos l'shem shamayim that were going through Adam haRishon's head when he ate from the eitz hada'as.
So how do you tell the difference between the good guys and the bad guys when the bad guys are also wearing white hats?
I wish I had an easier answer other than tefilah, siyata d'Shemaya, and cheshbon ha'nefesh.
My r"y always said a Pshat by davening " vehaser satan milifaneinu umeiachareinu". What the satan meiachareinu? It's the satan pushing your head into the gemara and to do mitzvos! (when it's with kina taava vkavod)
ReplyDeleteI heard pshat as not having regret after the fact for doing the mitzvah if you suffer a loss
Deletepshat?
Deletethe word 'shute', from mi'shute, Iyov 1:7 and 2:2, can mean to lash-- ha'satan has come from lashing at the world.
and how does one lash? on the abdomen, milifaneinu, and on the back, umeiachareinu, Makos 22b. we ask that He remove from us any national scourge (in line with o'yeiv, dever, cherev, ra'av, v'yagon...)
apart from flogs, ha'satan shutes, flaps*, angelic wings as he makes his way to test (before) or to punish (after), so we ask for shelter in the shadow of >His< wings (u'v'tzeil k'nafecha)...
*lashes the air
Do you have a source that supports your association of shute with lashing
Deletean excerpt of the >Hebrew Chaldee lexicon< of one Heinrich Friedrich Wilhelm Gesenius, as listed by a Mr. James Strong in his presumably exhaustive concordance (entry H7751 online: [shin-vav-tet,] shute).
Deletefound too in a modern Hebrew two-way dictionary, paperback edition, Kuperard, p. 306: [shin-vav-tet] shote >> whip.
found (online just now) in the [monumental] work of the Jew Jastrow (page 1531 of volume 2, right column, shote, shota (page 848 at HebrewBooks.org).
{as for the matter of conjugation in all of this, who can say? grammar is for girls...}
Ah yes, right. A shut is a stick. I guess you can relate that to striking.
Delete"the kavanos l'shem shamayim...going through Adam haRishon's head"
ReplyDelete'cast thy nighted color* off...
Do not forever with thy veiled lids
Seek for thy noble father in the dust.'
(mother Gerty, queen of Denmark, act 1, scene 2, to "the Divrei Chaim of Sanz")
*black clothing for mourning the churban
So how do you tell the difference between the good guys and the bad guys when the bad guys are also wearing white hats?
ReplyDeleteThe Ben Ish Chai in an indirect reference to the expression of "the road to hell is paved with good intentions"
says that someone whose motivations are really so pure and well meaning doesn't usually mess up because of their "good intentions". It is the type of people who already have underlying bad middos who do so.
Chazal say Penina meant it L'Shem Shmayim (and as the Kotzker added such rishus could only be L'Shem Shamyim...)
The Rishonim say she was motivated by jealousy. They aren't a contradiction. She never would acted on her jealousy had she not convinced herself she is motivated by altruism. Had she been less jealous to being with it she would not have done it
Really? The Kotzker says that? I sure would appreciate seeing it inside somewhere. It's his style, but it's wonderful/terrible. My father used to say that about machlokes lesheim shamayim sofah lehiskayeim. Neither side will ever give in, they'll die before admitting they're wrong. Again, the yetzer hara coopting mesiras nefesh.
DeleteChadrei Chareidim Forum:
Deletehttps://www.bhol.co.il/forums/topic.asp?cat_id=4&topic_id=2835644&forum_id=771
ואנשי סדום רעים וחטאים לה' מאד (יג.יג)
פשוטו של מקרא כדברי רש"י הוא, "ואנשי סדום רעים" – בגופם, "וחטאים" - בממונם, "לה' מאד" – יודעים רבונם ומתכונים למרוד בו.
אך הרה"ק רבי מאיר מפרמישלאן זי"ע הסביר כאן פשט חריף שכל כך אקטואלי לדורנו... "ואנשי סדום רעים" בגופם, "וחטאים" בממונם, אך "לה'" – כשהם מרשיעים ברשעותם הם עושים זאת כמובן במסוה של "לשם שמים" "תקנת הדור" באיצטלא של 'צניעות' 'קודש' 'חינוך', אך התורה מיד ממשיכה ומעידה לנו מה מסתתר מאחוריהם: כלום! גורנישט! רק "מאד" – 'כסף' 'געלט' כמו ובכל מאודך – ממונך...
וכמו שפירש הרה"ק רבי מנחם מנדל מקוצק זי"ע בחריפותו את דברי הגמ' (בבא בתרא טז.) א"ר לוי 'שטן' ו'פנינה' לשם שמים נתכוונו. והפשט הפשוט הוא, שגם השטן בהכותו את איוב וגם פנינה בצערתה את חנה לשם שמים נתכונו – היו להם כוונות טובות כמבואר שם, אך הרה"ק מקוצק זי"ע אמר: שכזה רשעות יכול להגיע רק ממי ש"לשם שמים נתכוונו" – שהכל אצלו במסווה של "לשם שמים" ער מיינט ממש נאר דעם רבש"ע!...
(מובא בגליון פנינים )
Why would Penina be jealous of Chana when it was she that had the kids?
ReplyDeleteI know you quoted from Rishonim, but I don't understand.