Tuesday, October 06, 2020

rambam's formulation of mitzvah sukkah and lulav

Rambam hil chameitz u'matzah 6:1

מצות עשה מן התורה לאכול מצה בליל חמשה עשר שנאמר בערב תאכלו מצות. בכל מקום ובכל זמן.

Rambam hil shofar 1:1

מצות עשה של תורה לשמוע תרועת השופר בראש השנה שנאמר יום תרועה יהיה לכם

Now look at how Rambam formulates the mitzvah of lulav in hil lulav 7:13

מצות לולב להנטל ביום ראשון של חג בלבד בכל מקום ובכל זמן

Why doesn't he say something like "mitzvas aseh shel torah..." to take the lulav on 15 Tishrei as it says "ulkachtem lachem..."  like he says by matzah and by shofar?

And look at the Rambam's formulation of the chiyuv of sukkah in 6:7

אכילה בלילי יום טוב הראשון בסוכה חובה. אפילו אכל כזית פת יצא ידי חובתו. מכאן ואילך רשות. רצה לאכול סעודה סועד בסוכה. רצה אינו אוכל כל שבעה אלא פירות או קליות חוץ לסוכה אוכל כדין אכילת מצה בפסח:

Again, no statement like "mitzvah aseh..." to eat in the sukkah on the night of 15 Tishrei, etc.  And the ending of this halacha is even more difficult.  What purpose does the comparison between sukkah and matzah serve -- just tell me the din without the comparison?  Secondly, the pasuk tells us there is a mitzvah of "ba'sukkos teishvu shivas yamim."  There is no parallel mitzvah by matzah, so how are they parallel?

 

6 comments:

  1. "What purpose does the comparison between sukkah and matzah serve...?"

    is the great organizer subconsciously thinking like a 3-year-old girl on the floor with her toys? 'in a well-ordered world, the lechem oni really goes in the bayit oni...'

    ReplyDelete
  2. Maybe since lulav is derabanan now, even being oker the midoraisa of first day. As opposed to shofar where you're still mekayem din shofar on the day (especially if you hold it's din yom 1 split in 2 days )

    ReplyDelete
  3. Take a look at the lashon in his Sefer Hamitzvos. While it would have been possible to articulate two separate chiyuvim, one (for all) b`gvulin and another one (for seven) in the Mikdash, is it possible that the Rambam read the passuk as a unit, with the primary chiyuv being "ulikachtem...Shivas Yamim Lifnei Hashem" and the one day b`gvulin is somewhat Agav that Mitzvah? need to open some sefer, only have access to this.
    מצות עשה קסט - לקחת ארבעה מינים
    היא שצונו ליטול לולב ולשמוח בו לפני ה' שבעת ימים, והוא אמרו יתברך "ולקחתם לכם ביום הראשון וגו'" (ויקרא כג, מ). וכבר התבארו משפטי מצוה זו בפ"ז מסוכה (במשנה תורה). ושם התבאר שאין חובת מצוה זו שבעת ימים אלא במקדש, אולם בשאר הארצות, יום ראשון לבד הם חייבין בו מן התורה. ומצוה זו אין הנשים חייבות בה.

    ReplyDelete
  4. That`s the problem of not having seforim at hand. The continuation of halacha 13 in the Yad finds the Ramban splitting the passuk both ways, with the beginning of passuk being a chiyuv for Yom Rishon and then another chiyuv for Shivas Yamim. It may still be a wee bit curious why in S`H he describes the the Mitzvah as one of "taking the lulav and be lishmoach bo 7 days" with the halacha for us b`midina being written about in Yad perek 7....
    not an afterthought/after-dinner-mint but certainly not the main course.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete