The Yerushalmi (Shabbos 12:3) has a din that a board placed on the north side of the mishkan could not at some other point be used on the south side, because that would be a lowering of its kedusha. Kodshei kodashim can be shechted only on the north side but not the south.
Netziv comments on the pasuk וְיִֽהְי֣וּ תֹֽאֲמִם֮ מִלְּמַ֒טָּה֒ וְיַחְדָּ֗ו יִהְי֤וּ תַמִּים֙ עַל־רֹאשׁ֔וֹ אֶל־הַטַּבַּ֖עַת הָאֶחָ֑ת כֵּ֚ן יִהְיֶ֣ה לִשְׁנֵיהֶ֔ם לִשְׁנֵ֥י הַמִּקְצֹעֹ֖ת יִהְיֽוּ (26:24):
״יהיו״ מיותר, וכן במעשה (להלן לו,כט) כתיב ״כן עשה לשניהם לשני המקצועות״. אלא בא ללמדנו דשתי הטבעות כשרים יהיו לשני המקצועות, בלי דקדוק איזה כאן ואיזה כאן, ולא כמשפט הקרשים דאיתא בירושלמי הוריות פ״ג (סוף הלכה ה׳) מדכתיב ״והקמת את המשכן כמשפטו״ (פסוק ל׳) דקרש שזכה לצפון לא יעמוד בדרום, אבל לא כן משפט הטבעות. והטעם כמו שכתבתי, שלא באו הטבעות לכוון איזה ענין בעולם אלא לשמש הקרשים, על כן אין להם משפט [ומזה למדנו דכל תשמישי קדושה בבית הכנסת וכדומה, אין להם משפט הקרשים, ולא כמגן אברהם בסימן ח׳ (ס״ק ו׳) שכתב לענין טלית של מצוה. ואי אפשר ללמוד מקרשים אלא במעלות אנשים, כדאיתא בירושלמי שם, משום שכל איש יש לו משפט וזכות שהגיע למעלה זו]
According to Netziv, the Yerushalmi is speaking only about the beams, but not about the taba'ot. He explains that the mishkan was a microcosm of the world at large, but that doesn't mean every thumbtack and nail had omni significant meaning. It means in the larger sense, the main kelim had significance, and therefore their location and makeup was precise. The same did not apply to the taba'ot.
A few pesukim earlier, commenting on the description of the adanim וְאַרְבָּעִ֥ים אַדְנֵיהֶ֖ם כָּ֑סֶף שְׁנֵ֣י אֲדָנִ֗ים תַּ֚חַת הַקֶּ֣רֶשׁ הָֽאֶחָ֔ד וּשְׁנֵ֣י אֲדָנִ֔ים תַּ֖חַת הַקֶּ֥רֶשׁ הָאֶחָֽד (26:21) the Meshech Chochma quotes that same Yerushalmi:
וארבעים אדניהם כסף – יתכן דאמר בירושלמי שבת פי״ב דקרש שזכה להנתן בצפון כו׳, רואים אנו דצפון קדוש יותר מדרום ואדנים שהיו לצפון מוכרחים להיות בצפון, ואינם רשאים לשנותם לדרום משום דאין מורידין בקדש כדיליף מויקם המשכן ואת אדניו, אבל בדרום כתיב אדני כסף משום דרשאי לשנותן לצפון דמעלין בקדש ודו״ק.
M.C. applies the chiddush of the Yerushalmi not just to the boards, but to the adanim.
Is there a machlokes here between the Netziv and M.C. as to the scope of the Yerushalmi, or would you distinguish between the adamin and taba'ot?
It would help if I could figure out the purpose of the Adanim. If they spanned two krashim, they would stabilize the structure somewhat. But with each keresh having two adanim, I really don't know what they were there for. Was there some structural function, though I don't know what that would be? Just for beauty? Or some unfathomable purpose?
ReplyDelete