I saw a beautiful diyuk quoted in the name of R' Yechezel Abramsky:
וְנָתַתָּ֖ אֶל־הָאָרֹ֑ן אֵ֚ת הָעֵדֻ֔ת אֲשֶׁ֥ר אֶתֵּ֖ן אֵלֶֽיךָ (25:10)
וְ וְנָתַתָּ֧ עַֽל־הַשֻּׁלְחָ֛ן לֶ֥חֶם פָּנִ֖ים לְפָנַ֥י תָּמִֽיד (25:30)
וְעָשִׂ֥יתָ אֶת־נֵרֹתֶ֖יהָ שִׁבְעָ֑ה וְהֶֽעֱלָה֙ אֶת־נֵ֣רֹתֶ֔יהָ וְהֵאִ֖יר עַל־עֵ֥בֶר פָּנֶֽיהָ (25:37)
The common denominator among these pesukim is that the mitzvah of making the particular kli contains a statement about what that particular kli is used for. Yet if you look at the command to make a mizbeiach, there is no similar statement of purpose:
וְעָשִׂ֥יתָ אֶת־הַמִּזְבֵּ֖חַ עֲצֵ֣י שִׁטִּ֑ים חָמֵשׁ֩ אַמּ֨וֹת אֹ֜רֶךְ וְחָמֵ֧שׁ אַמּ֣וֹת רֹ֗חַב רָב֤וּעַ יִֽהְיֶה֙ הַמִּזְבֵּ֔חַ וְשָׁל֥שׁ אַמּ֖וֹת קֹֽמָתֽוֹ:
בוְעָשִׂ֣יתָ קַרְנֹתָ֗יו עַ֚ל אַרְבַּ֣ע פִּנֹּתָ֔יו מִמֶּ֖נּוּ תִּֽהְיֶ֣יןָ קַרְנֹתָ֑יו וְצִפִּיתָ֥ אֹת֖וֹ נְחֽשֶׁת:
גוְעָשִׂ֤יתָ סִּֽירֹתָיו֙ לְדַשְּׁנ֔וֹ וְיָעָיו֙ וּמִזְרְקֹתָ֔יו וּמִזְלְגֹתָ֖יו וּמַחְתֹּתָ֑יו לְכָל־כֵּלָ֖יו תַּֽעֲשֶׂ֥ה נְחֽשֶׁת:
דוְעָשִׂ֤יתָ לּוֹ֙ מִכְבָּ֔ר מַֽעֲשֵׂ֖ה רֶ֣שֶׁת נְח֑שֶׁת וְעָשִׂ֣יתָ עַל־הָרֶ֗שֶׁת אַרְבַּע֙ טַבְּעֹ֣ת נְח֔שֶׁת עַ֖ל אַרְבַּ֥ע קְצוֹתָֽיו:
הוְנָֽתַתָּ֣ה אֹתָ֗הּ תַּ֛חַת כַּרְכֹּ֥ב הַמִּזְבֵּ֖חַ מִלְּמָ֑טָּה וְהָֽיְתָ֣ה הָרֶ֔שֶׁת עַ֖ד חֲצִ֥י הַמִּזְבֵּֽחַ:
ווְעָשִׂ֤יתָ בַדִּים֙ לַמִּזְבֵּ֔חַ בַּדֵּ֖י עֲצֵ֣י שִׁטִּ֑ים וְצִפִּיתָ֥ אֹתָ֖ם נְחֽשֶׁת:
זוְהוּבָ֥א אֶת־בַּדָּ֖יו בַּטַּבָּעֹ֑ת וְהָי֣וּ הַבַּדִּ֗ים עַל־שְׁתֵּ֛י צַלְעֹ֥ת הַמִּזְבֵּ֖חַ בִּשְׂאֵ֥ת אֹתֽוֹ:
חנְב֥וּב לֻחֹ֖ת תַּֽעֲשֶׂ֣ה אֹת֑וֹ כַּֽאֲשֶׁ֨ר הֶרְאָ֥ה אֹֽתְךָ֛ בָּהָ֖ר כֵּ֥ן יַֽעֲשֽׂוּ:
We are told how to make a mizbeiach, but not what to do with it. Why the difference?
Brisker affiliated achronim develop the idea that there are two dinim in construction of the kelim: 1) klei ha'mikdash as utensils; 2) klei ha'mikdash as part of the tzuras ha'bayis, as part of the architecture of the mikdash building.
That could be the difference between the mizbeiach and the other items on the list. When it comes to the menorah, the shulchan, etc., the Torah defines the kli based on its function. It's a utensil, and a utensil is defined by what it's used for. However, the mizbeiach is not a utensil. It's not defined by function because it's part of the building.
Rashi comments on כְּכֹ֗ל אֲשֶׁ֤ר אֲנִי֙ מַרְאֶ֣ה אוֹתְךָ֔ (25:9) that
אם יאבד אחד מן הכלים, או כשתעשו כלי בית עולמים, כגון: שולחנות ומנורות וכיורות ומכונות שעשה שלמה, בתבנית אילו תעשו אותם.
If a kli needs to be replaced, or in the future, when a beis ha'mikdash will be built and will need kelim, the instructions remain the same as given in our parsha. There cannot be any deviation from the template.
Ramban on the spot jumps on this assertion and wonders how it can be true. We know the size of the mizbeiach in the beis ha'mikdash did not match the size of the mizbeiach in the mishkan, and so there was a deviation from the template!
ולא ידעתי שיהיה זה אמת שיתחייב שלמה לעשות כלי בית עולמים בתבנית אלו, ומזבח הנחשת עשאו שלמה עשרים אמה ארך ועשרים רחב
Ohr haChaim defends Rashi and suggests לפי דעתי אין דברי הרב נראים כי מה שכתב כי וכן תעשו לדורות לא באה אלא על תכונת הבנין ולא על שיעורו that the details of the measurements of the kelim are not part of the template that has to be preserved. Mizrachi suggests that what is important in making kelim is to preserve the relative measurements, i.e. the mizbeiach made by Moshe was 5x5 amos, so Shlomo could make a 20x20 mizbeiach, preserving the ratio between the sides. See Gur Aryeh who addresses this question as well.
In their robust defense of Rashi, none of these meforshim note that if you look at the list of kelim Rashi mentions -- כגון: שולחנות ומנורות וכיורות ומכונות -- the mizbeiach is not on the list. Rashi deliberately left it out because the mizbeiach is not a kli like all other kelim, but is part of the tzurah of the building.
The dimensions of the mikdash building that Shlomo made were far greater than the dimensions of the mishkan made by Moshe. TAs part and parcel of the building, the mizbeiach could therefore also change in dimensions from the size made by Moshe.
No comments:
Post a Comment