Thursday, January 30, 2025

mitzvah of achilas korban pesach: beautiful diyuk of the Rogatchover

The Rogatchover has a beautiful diyuk in the lashon haRambam.  In hil Chu"M 8:7 the Rambam writes

ואחר כך מברך ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם אשר קדשנו במצותיו וצונו על אכילת הזבח ואוכל מבשר חגיגת ארבעה עשר תחלה. ומברך ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם אשר קדשנו במצותיו וצונו על אכילת הפסח ואוכל מגופו של פסח. ולא ברכת הפסח פוטרת של זבח ולא של זבח פוטרת של פסח:

Later in that same perek, the Rambam continues 

ואחר כך נמשך בסעודה ואוכל כל מה שהוא רוצה לאכול ושותה כל מה שהוא רוצה לשתות. ובאחרונה אוכל מבשר הפסח אפילו כזית ואינו טועם אחריו כלל.

In the first halacha, the Rambam refers to eating מגופו של פסח.  In the latter halacha, the Rambam refers to eating מבשר הפסח. Why the switch in terminology?

There is a fundamental machlokes Rashi and the Rambam with respect to the mitzvah of achilas pesach that opens the door to understanding the Rambam's precise use of language here.  

The Mishna in Pesachim 84 tells us  כל הנאכל בשור הגדול יאכל בגדי הרך וראשי כנפים והסחוסים  Rashi explains 

כל הנאכל בשור הגדול כו'. שכבר הוקשה כל מה שעתיד להקשות בו: יאכל בגדי הרך. ראוי לאכילה בפסח בן שמנה ימים אבל מה שאין נאכל בשור הגדול אין נמנין עליו בפסח אע"פ שעכשיו רך הוא עתיד להקשות בסופו

According to Rashi our sugya comes to answer the basic question of "What parts of the animal must be eaten?"  

Rashi alludes to the machlokes R"Y and Reish Lakish in the gemara

 איתמר גידין שסופן להקשות רבי יוחנן אמר נמנין עליהן בפסח ריש לקיש אמר אין נמנין עליהן בפסח

If a piece of meat is soft now but would become hard if the animal matured, need it be eaten?  Do we look at the state of the meat now, or do we judge by what can be eaten in a mature animal?  The gemara loops our mishna into the issue:

יתיביה ריש לקיש לר' יוחנן כל הנאכל בשור הגדול יאכל בגדי הרך ומה הן ראשי כנפים והסחוסים הני אין אבל גידין שסופן להקשות לא א"ל תנא הני וה"ה להנך

The Rambam (K.P 10:10) has a different spin on this sugya.  He paskens:

גידין הרכין שסופן להקשות אע"פ שהן ראויין לאכילה עתה ונאכלין בפסח אין נמנין עליהן. 

The question is not, "What must be eaten?" but rather, "What parts of the animal can one do minuy on?"  גידין שסופן להקשות are excluded from minuy, but they still must be eaten, as the Rambam clearly says,ונאכלין בפסח!  

What we see from the Rambam (R' Chaim in the stencils as a slightly different hesber) is that there are two dinim, what the Rogatchover calls (bottom of first column here) the גוף הפּסח vs the תורת מצוה of eating the pesach, or what I would call 1) the chalos shem korban pesach on the animal vs 2) the chovas hagavra to eat korban pesach.  

You can have something that is not included in the mitzvah of minuy because there is no chovas hagavra to eat it, but at the same time because there is a chalos shem korban pesach on the entire animal, it must be consumed.

Some nafka minos the Rogatchover mentions:

A)  גידין שסופן להקשות can be eaten in a differnt chabura, unlike korban pesach which must be eaten all in the same chabura

B) גידין שסופן להקשות can be consumed after chatzos, which is the endpoint according to R' Elazar ben Azarya for the mitzvas achilas pesach of the gavra

C) גידין שסופן להקשות can be eaten even by those who have not done minuy on this particular korban

Coming back to the Rambam in hil Chu"M, when the Rambam speaks about the mitzva of achilas hakorban, he uses the expression eating מגופו של פסח, to the exlusion of גידין שסופן להקשות.  The Rambam then later in the perek tells us that at the end of the meal there is a mitzvah to eat another k'zayis, and here he uses the term מבשר הפסח, a more inclusive term and includes גידין שסופן להקשות.  The chovas ha'gavra of achilas korban pesach has already been fulfilled at the start of the meal, but one must consume some of the cheftza shel korban to fulfill the idea of being נאכל על השׂובע and to consume what one can to avoid nosar. 

No comments:

Post a Comment