You can run away from your mother, you can avoid your boss, but no matter how hard you try, you can’t run away from yourself. The halacha that af al pi she-chatah yisrael hu, that a Jew retains his identity no matter how far from Torah he/she drifts, makes no sense if Judaism is a philosophical system designed to lead a person to a correct set of rational beliefs – if one forsakes those beliefs and doesn’t want to engage in the pursuit of philosophical truth, what of this identity remains? Similarly, if Judaism is about “orthopraxy”, deed and not belief, once Jewish practice has been forsaken, what’s left? It only make sense if one acknowledges that Jewish identity is not about thinking, not about doing, but simply part of one’s being. You can never escape G-d because you can’t escape yourself. As R’ Tzadok writes (Resisey Layla #19):
אפ׳ בלב המשקע מכל מיני תאוות וזוהמא שהם הנקרא בלשון הכתוב טומאה, מ״מ חלק ה׳ עמו ואע״פ שחטא ישראל הוא שרשו דבוק הוא בהי״ת וקדוש שרוי בתוך מעיו ובמעמקי לבו הנעלם
Perhaps l’ha’aviram m’chukei retzonecha involves confusing Jewish identity with a set of rules, a philosophy, or other transient factors, instead of being solely as an expression of G-d's unfathomable and eternal will, his ratzon. R’ Tzadok interprets G-d’s promise to Ya’akov Avinu to protect him (Resisey Layla #28) in ALL circumstances as follows:
נקרא ה׳ השומר אמת לעולם וכן שומר ישראל ע״ש הבטחתו ושמרתיך בכל אשר תלך וגו׳ היינו נקודת האמת הנקרא ישראל זה ישמור לעולם שלא יארע בה קלקל כטעם אע״פ שחטא ישראל. וזהו ״בכל אשר תלך״. מלת בכל יש לדרש כד״ש בהרואה (סג.) על ״בכל דרכך דעהו״ אפ׳ לדבר עבירה דגם כשחוטא ה׳ שומרו שלא יוכל לחטוא כ״כ עד שיאבד שם ישראל ח״ו ונקודת האמת ממנו להיות נשקע בעוה״ז לגמרי זה א״א כלל. וידע אדם שאפ׳ הגדיל עבירות עד אין קץ מ״מ לא ניתק מנקודת האמת ושרש ישראל אף זיז כל שהוא
G-d told Ya’akov not to worry because sin cannot obliterate Jewish identity. Deeds and thoughts come and go, but G-d's will is eternal and immune to change. The bracha to Ya’akov continues with the words “v’hashivosicha”, I will return you, because (as R’ Tzadok explains) one is never so far lost that return is impossible.
Friday, December 07, 2007
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
I have a quick Question for you that I think you might Enjoy adressing.Is the mitzvah Of MEHADRIN in the GAVRA or the CHEFTZAH?
ReplyDelete