This question never crossed my mind, but it did cross the mind of the Nitei Gavriel: when a kallah circles the chosson under the chuppah, does she go from his left and circle to the right, or does she start on his right and circle to the left?
In Hil Chanukah (O.C. 676) there is a machlokes Beis Yosef and the Levush regarding how to light the candles. From the Aruch haShulchan:
כתב רבינו הבית יוסף בסעיף ה: יתחיל להדליק ביום ראשון בנר היותר ימיני. ובליל שני, כשיוסיף נר אחד סמוך לו – יתחיל ויברך על הנוסף שהוא יותר שמאלי, כדי להפנות לימין. וכן בליל שלישי, כשיוסיף עוד אחד סמוך לשני נרות הראשונות – יתחיל בנוסף, ובו יתחיל הברכה, ואחר כך יפנה לצד ימין. וכן בכל לילה. נמצא שתמיד מברך על הנוסף, שהוא מורה על הנס, שהרי בתוספת הימים – נתוסף הנס. עד כאן לשונו.
והלבוש חולק על רבינו הבית יוסף מטעם אחר: דזה שאמר שהנוסף יהיה השמאלי, וידליק משמאל לימין, וזהו הפינה לצד ימין. ונהפוך הוא: דהפינה שלצד ימין – הוא מימין לשמאל, שתמיד מתחיל מה שיותר ימיני, והולך מימין לשמאל. כמו בהזאות ב"איזהו מקומן": דרומית מזרחית, מזרחית צפונית, צפונית מערבית, מערבית דרומית. וכן הוא בטבע האדם לפנות מימין לשמאל, כמו במחולות. וכן הוא הכתיבה שלנו: מימין לשמאל. ולכן העיקר להתחיל תמיד מהימין, ולילך מימין לשמאל, עיין שם.
According to B"Y, you light the candle furthest to the left first and then continue left to right.
According to the Levush, it's the opposite -- you start on the right and continue to the left.
The hesber: the gemara writes that whenever you make a turn, always go right first. According to B"Y, that means you start on the left and move to the right. According to the Levush, it means the right should be your starting point from which you then continue. (See this article for an extended discussion.)
Same machlokes should apply, says the Nitei Gavriel, to the question of which way the kallah should turn.
(I am waiting for someone to start a new trend and have the kallah go around 14 times, 7 times each way, to be yotzei kol ha'deyos, That is just the sort of thing I cynically have come to expect these days.)
ReplyDelete"the sort of thing I cynically have come to expect these days"
recent research links cynicism to increased risk of heart disease. you mentioned your high blood pressure* in a recent post-- if you can lessen your cynicism, maybe you can lessen your risk? bimheira b'yameinu...
*whether particular blood flows are right to left in the body, or left to right...
הערה קטנה
ReplyDelete.אין מחלוקת בנוגע לנקבה תסובב גבר, שעושים בדיוק כמו שסיבבו את המזבח, דהיינו נגד כיוון השעון
.הדיון מתעורר רק כשהמדליק עומד במקומו ומדליק את הנרות
I wouldn't call that he'ara ketana since you basically are taking issue with the whole Nitei Gavriel.
DeleteAnyway, if the whole machlokes B"Y and Levush is where the person is stationary, then what's the Levush's proof from כמו בהזאות ב"איזהו מקומן": דרומית מזרחית, מזרחית צפונית, צפונית מערבית, מערבית דרומית where the kohen was moving in a circle?
Everyone agrees that the by the mizbeiach, the actor moves towards his right side, and the mitzvos are done leftward of each other. This proves that the action of going is moving towards the actor's right, while the kiyum is done leftwards of the previous one. By Chanuka, you are standing still but moving your hand. Is that called moving at all? Maybe this is not called an "action of moving" which would mandate moving rightward.
ReplyDeleteThis might depend on Zevachim 14b, the sugya of הולכה שלא ברגל. We pasken like Reb Yochanan, that לא שמה הולכה. If so, it could be that unlike the zerikos, where there is a maaseh holacha which ought to be done towards his right side, all that exists here is the actual hadlaka, apparently is done leftwards.
So the machlokes Beis Yosef and Levush is just whether Reb Yochanan's din of הולכה שלא ברגל לא שמה הולכה has any relevance to hadlaka.
Whereas by the kallah, whatever is happening is being done davka through walking. On the contrary, the Chassan is basically just a cheftza. Kvodo shel Nitei G bimkomo, everyone would agree that the kallah should walk counterclockwise, and it's still just a he'ara ketana.
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=60658&st=&pgnum=43
DeleteOn this very topic
I have to say, the Chasam Sofer blew me out of the water. So clear, so right, there's nothing left to say. Like Tosfos Gittin 9a, שפתים ישק משיב דברים נכוחים - כשאדם אומר דברים נכוחים אותם שסביבותיו משיקין שפתותיהם זו לזו ששותקין ואין יודעים מה להשיב
DeleteI still like my mehalach on its own, distinguishing between a focus on the peula and on the kiyum hamitzva. But it's not necessary.
Yasher koach for the whole shakla vetarya.
I don't know what you mean "overthinking it." I used to have someone in my shiur that when I said a pshat in the Gemara would criticize it as being "talmudic."
>>>So the machlokes Beis Yosef and Levush is just whether Reb Yochanan's din of הולכה שלא ברגל לא שמה הולכה has any relevance to hadlaka.
ReplyDeleteI think you are overthinking it -- the Levush brings in the Mishna k'peshuto as proof to his position. He also writes וכן הוא בטבע האדם לפנות מימין לשמאל, כמו במחולות The word מחולות means circling around, like we do in hakafos.
What does he mean בטבע האדם לפנות מימין לשמאל, כמו במחולות? Who ever saw hakafos going clockwise except when they change directions for a moment??
Delete