Wednesday, December 30, 2020

sheva brachos

The gemara (Kesubos 7b) says that there is a requirement having panim chadashos present at a meal in order to recite sheva brachos.  Tos seems to understand that the presence of new guests who were not at the wedding adds to the simchas chasson v'kallah and it is this added simcha which creates the obligation for bracha.  This is why according to Tosfos on Shabbos there is no need for panim chadashos --- Shabbos itself brings added simcha and makes the meal an occasion. And this is why according to the Rosh someone who was at the chuppah but not at the wedding meal can still count as panim chadashos, as that person did not really share in the simcha of the wedding yet.  You can't party without food.  

The Rambam, however, formulates the din of sheva brachos as follows (Brachos 2:9-10):

בבית חתנים מברכין ברכת חתנים אחר ארבע ברכות אלו בכל סעודה וסעודה שאוכלים שם. ואין מברכין ברכה זו לא עבדים ולא קטנים. עד כמה מברכין ברכה זו אם היה אלמון שנשא אלמנה מברכין אותה ביום ראשון בלבד. ואם בחור שנשא אלמנה או אלמון שנשא בתולה מברכין אותה כל שבעת ימי המשתה:

ברכה זו שמוסיפין בבית חתנים היא ברכה אחרונה משבע ברכות של נישואין. במה דברים אמורים כשהיו האוכלין הם שעמדו בברכת נישואין ושמעו הברכות אבל אם היו האוכלין אחרים שלא שמעו ברכת נישואין בשעת נישואין מברכין בשבילם אחר ברכת מזון שבע ברכות כדרך שמברכין בשעת נישואין. והוא שיהיו עשרה וחתנים מן המנין:

It seems from the Rambam that this whole din is not about simcha , but rather about giving people the opportunity who did not hear or recite the brachos at the chuppah a chance to do so.  Aruch haShulchan in Eh"Z siman 62 explains:

מפשטיות דבריו משמע דמה שצריכין לברך ז' ברכות בפנים חדשות הוא כדי שהאנשים החדשים שלא שמעו ברכות החופה ישמעו הברכות לצאת ידי חובתם. אבל א"א לומר כן, דאטו האנשים האלה חייבים הם בהברכות?

The Rambam l'shitaso holds that anyone present at the chuppah, even if they skipped the wedding meal, can no longer serve as panim chadashos since they already heard the brachos.

Why should there be any obligation upon these new guests to say brachos?  Aruch haShulchan suggests that guests have an obligation to bless the chassan and kallah with good wishes

 אלא דכך הוא עיקר העניין לדעת הרמב"ם ז"ל, דהנה ברכות אלו הם לברך את הזוג שיצליחו ובדרך אגב נותנים ברכה לכבוד העם הנאספים ולהזכרת חורבן ירושלים כמ"ש, והחיוב הזה מוטל על כל איש מישראל כשבא ליהנות לבית חתונת הזוג לברכם בזמן שמחתם בשבעת ימי המשתה, והאחד המברך והאחרים שומעים ועונים אמן הוה כאלו כל העומדים ברכו את החתן והכלה, וכיון שברכום פעם אחת יצאו ידי חובתם, ולכן כשיש פנים חדשות שלא שמעו עדיין הברכות הרי לא בירכו עדיין את הזוג ומחוייבים לברכם, ולכן עומד המברך ומברכם והם שומעים ועונים אמן ויצאו ידי חובתם, וזה שכתב הרמב"ם "מברכין בשבילם" כלומר מברכין בשבילם כדי שיצאו י"ח לברך את החתן ואת הכלה,

but he does not offer any source to back up this idea.  Rav Shaul Yisraeli here suggests that the chiyuv bracha is an extension of the chiyuv to be mi'sameiach chassan v'kallah.  The gemara (Brachos 6) writes that anyone who gets hana'ah from a seudas chassan without being misameich the chassan has violated an issur. The guests have to make the chassan happy, and one way to do so is by reciting brachos in honor of his wedding.

My wife asked whether a woman can serve as panim chadashos.  The answer, says the Steipler, may hinge on this machlokes Tos and the Rambam.  According to Tos, anyone whose presence adds simcha would seem to suffice, while according to Rambam it would have to be someone who has a chiyuv to say the brachos. (Pischei Teshuvah holds they do not count; Chasam Sofer holds they do.)

Can a woman recite one of the sheva brachos?  

The Rambam interestingly writes אין מברכין ברכה זו לא עבדים ולא קטנים -- he excludes minors and avadim, but makes no explicit mention of women being excluded.  This leads some to argue that they indeed can be counted and recite the brachos.  R' S. Yisraeli l'shitaso disagrees.  He writes that the Rambam did not need to mention women because it a davar pashut that they are excluded.  Since women have no obligation to be misameiach chassan v'kallah (he does not offer any source for this other than sevara) as doing so in public would be a breach of tzniyus, they therefore are obviously excluded from the din of bracha.

Afar ani tachas raglav, but I think it's worth noting that the gemara says כׇּל הַנֶּהֱנֶה מִסְּעוּדַת חָתָן -- the word כׇּל implies a very broad obligation with no restrictions (see Ben Yehoyada).  

R' Yisraeli in that same piece writes that the mitzvah is to be misameiach the chassan, but there is no mitzvah to be misameiach the kallah.  He does not refer to it, but the wording of the same gemara lends support to his position: כׇּל הַנֶּהֱנֶה מִסְּעוּדַת חָתָן -- no mention of the kallah.  See R' Elchanan in Koveitz Shiurim to Kesubos #46.  Ladies, all that dancing on the other side of the mechitza may be for your own enjoyment only.

1 comment:

  1. -- "panim chadashos...creates the obligation for bracha"

    especially bracha 3, b'tzalmo: the King stamps everyone from the die of Adam, yet each one is different. the new couple are together that die, and panim chadashos represent the promise of children (each unique)...


    "Shabbos itself brings added simcha"

    as it is itself a wedding-- 'likras kallah'. and what gets recited at each amidah of Shabbos? "sheva brachos"

    ReplyDelete