Tuesday, January 26, 2021

is kiruv always a good thing?

No Rabbi alive today could say what the Maor vaShemesh says below:

והנראה לומר בכתובים הללו נרמז תוכחת מגולה לאנשים המקרבין את כל הבא לידם שמראין עצמן להם שהם חפיצים להיות מעובדי השם הגם שאין תוכם כברם מקרבין אותם ואומרין שבזה מתרבים כבוד שמים ובאמת טועין הם בזה שלא די שאינם עוזרים כלל בעבדות השם אלא שגם מבלבלים את העובדי השם אם הם עמם בצוותא חדא וכמה דברים מקולקלים מתנוצצים על ידם ומי לנו גדול ממשה רבינו ע"ה אב החכמים ואב לנביאים שודאי כוונתו הי' להרבות כבוד שמים במה שקירב את הערב רב ואעפ"כ היו כספחת לישראל וגרמו להם כמה רעות כמובא בספרי קודש ועד עתה הם הגורמים אריכות הגלות וקושי השיעבוד והי' גלוי לפניו ית' שיגרמו לישראל כמה דברים מקולקלים ויבלבלו אותם מעבדות השם ולא רצה לומר בפי' למרע"ה שירחק אותם מפני שהבחירה נתונה ביד האדם ולאשר יחפוץ יטנה ואולי ישובו מדרכם אבל רצון השם לא הי' שיקרב אותם משה רבינו והנה אם בני ישראל לבדם היו יוצאים ממצרים ולא הי' נדבק בהם הע"ר היה הש"ית מוליכם מיד לארץ ישראל דרך ארץ פלשתים כי קרוב הוא ושם תכלית העבודה ולא היו צריכים לניסי הים והמן ומתן תורה במדבר כי בית הבחירה הוא מעולה מכל המעלות כמו שחושב בעל האגדה האחרון אחרון חביב שהוא בנין בית הבחירה. אך שצפה הקב"ה שבאם יבואו תיכף לארץ ישראל והערב רב בתוכם יצמח לישראל כמה מכשולות רעות ח"ו לכן הקיפם דרך המדבר י"ס אולי בראותם שסגר עליהם המדבר ופרעה וחילו רודף אחריהם ברכבו ופרשיו וגם יראו מלחמת עמלק עי"ז יתנו לב לשוב ויתפרדו כל פועלי און

He sees the miracles of Yam Suf, the mon, even mattan Torah as all b'dieved concessions to the spiritual needs of the eirav rav, but ideally unnecessary.  We should ideally have left Egypt and immediately entered Eretz Yisrael and built Beis HaBechira (I assume he means that Torah would have been given there somehow), but the eirav rav made that impossible.  Think about that for a minute -- he is not pointing to the rebellions that took place in the midbar as signs that things were less than perfect, but rather he is pointing to the miracles, the things that we would have thought prove that things were great!  

4 comments:

  1. blame the begadim.

    when peoples grab a corner of a talis, Zecharya 8:23, that "kiruv" is "a good thing". when they ["the eirev rav"] grasp the ends of Egyptian* clothing, that 'kiruv' runs into the BBM, the Bava Metzia Mutation [of Zecharya], a weakened strain of the tug-of-war in the first mishnah there, but still a troubled tension...


    *12:35, u's'malos, and 3:22, put on

    ReplyDelete
  2. is he referring to jews that are not observant or to convert gentiles (which is what the arev rav where)?

    ReplyDelete
    Replies
    1. When he refers to תוכחת מגולה לאנשים המקרבין את כל הבא לידם sounds like he is addressing actions of those around him, and I doubt that there were very many convert gentiles or Jews seeking to encourage convert gentiles in his time/place.

      Delete
    2. If he is referring to being mekarev Jews, then the proof from the Erev Rav fails, since as Emrei Eliezer points out, those were gerim.

      Not to mention the mitzvah of Hocheah Tochiach for Jews, which overrides whatever sevarah he came up with.

      Delete