Friday, January 21, 2022

too much knowledge is a bad thing?

1. Just a quick follow up to the post yesterday on כֹּ֤ה תֹאמַר֙ לְבֵ֣ית יַעֲקֹ֔ב וְתַגֵּ֖יד לִבְנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃.  Rashi explains the difference between Beis Yaakov and Bnei Yisrael is a matter of gender.  The pasuk uses the term amira, which usually implies a soft tone, when it talks about speaking to the women, and the term tageid, which usually implies harsh language, when it talks about speaking to the men (Rashi, see Ibn Ezra).  The simple pshat (see R' Bachyei, Alshich) is that the women need to be approached in a more gentle manner and have things explained in more simple terms, but the men can absorb more.  Ksav Sofer says exactly the opposite.  Women are more righteous and don't need the fire and brimstone speech to motivate them.  It's enough to tell them gently what they need to do and they will get the message.  Men, on the other hand...

2. The R' Bachyei on this pasuk is a source for women davening for their children when they light Shabbos candles:

 ועוד שהאשה הטובה היא סבה לתורה שהיא יכולה להמשיך את בנה לבית המדרש לפי שהיא מצוייה בבית והיא מרחמת עליו בכמה מיני געגועין כדי להמשיך אותו אחר למוד התורה מנעוריו וגם כי יזקין לא יסור ממנה, ולכך ראויה האשה להתפלל לשם יתברך בשעת הדלקת הנר של שבת שהיא מצוה מוטלת עליה שיתן לה ה׳ בנים מאירים בתורה, כי התפלה יותר נשמעת בשעת עשיית המצוה ובזכות נר שבת שהוא אור תזכה לבנים בעלי תורה הנקראת אור שנאמר (משלי ו׳:כ״ג) כי נר מצוה ותורה אור, וכן דרשו רז״ל האי מאן דרגיל בשרגי הויין ליה בנים תלמידי חכמים.

3. Many meforshim explain the distinction between Beis Yaakov and Bnei Yisrael has nothing to do with gender, but rather the distinction is between the hamon am, the simple uneducated masses, and the educated elite.  

I have no idea what to make of this comment of the Bnei Yisascher (Sivan 2:18) which seems to indicate the for some people, remaining in a state of ignorance is a good thing:

כה תאמר לבית יעק' ותגיד לבני ישראל הנה כפל הלשון אמירה והגדה. בית יעקב ובני ישראל. הנה יתפרש הדבר. כבר ידוע אמיר"ה הוא כפשוטו. והגד"ה הוא המשך הדיבור להבין בחכמ"ה כמ"ש בזהר. וידוע ג"כ עפ"י פשוטו בי"ת יעקב הוא המון העם. ובנ"י ישראל בעלי מדריגה ת"ח גדולים המחבבים את התורה ומצותי באהבתה ישגו תמיד. וז"ש הש"י כה תאמר לבית יעקב. להמון עם. לא תפרש להם בהמשך פירוש שאפילו ח"ו לא יקיימו התורה כבר יש קיום לשמים וארץ ע"י הקבלה בלבד. דילמא עי"ז ח"ו יתעצלו ויתעצלו מלקיימה ומלעשותה. משא"כ להת"ח דהתור"ה חביבה עליהם ביותר אמר ותג"ד לבני ישראל. המשך הפירוש כי באלו אין חשש שהן המה רודפים אחרי התור"ה והמצות כל הימים ובאלה הדברים מובן מ"ש מש"ה:


No comments:

Post a Comment