1. Targum Yonasan explains the pasuk וְשָׁמְר֥וּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל אֶת־הַשַּׁבָּ֑ת לַעֲשׂ֧וֹת אֶת־הַשַּׁבָּ֛ת לְדֹרֹתָ֖ם בְּרִ֥ית עוֹלָֽם as follows:
וינטרון בני ישראל ית שבתא למעבד תפנוקי שבתא לדריהון קיים עלם
According to TY, our pasuk is a din d'oraysa to make תפנוקי שבתא, enjoyable food for shabbos, i.e. oneg shabbos.
Similarly, we find later in Vaykra 23 that shabbos is included among the days called "mikraei kodesh," which Ramban interprets to mean making the day one of celebration and enjoyment:
מקראי קדש – שיהיו ביום הזה כולםד קרואים ונאספים לקדש אותו, כי מצוה היא על ישראל להקבץ בבית אלהים ביום מועד לקדש היום בפרהסיא בתפלה והלל לאל, ובכסות נקיה, ולעשות אותו יום משתה ושמחה כמו שנאמר בקבלה: לכו אכלו משמנים ושתו ממתקים ושלחו מנות לאין נכון לו כי קדוש היום לאדנינו ואל תעצבו כי חדות י״י היא מעזכם
(Ramban mentions simcha as well, which we do not really associate with Shabbos. M'inyana d'chodesh Adar, the Yerushalmi writes that Purim seudah cannot be done on Shabbos because ain m'arvin simcha b'simcha, which suggests that there is a din of simcha on Shabbos. Pri Chadash paskens against this Yerushalmi.)
2. Ohr haChaim offers a number of interpretations of לַעֲשׂ֧וֹת אֶת־הַשַּׁבָּ֛ת, among them:
או ירצה על זה הדרך אימתי אמרתי לך לשמור איש ישראל אפילו בערך כבוד שבת דוקא לעשות פירוש באדם שישנו בגדר עמוד לעשות אבל מי שודאי לא יקום ולא יגיע לשבת לשומרו הגם שרפואות אלו יועילו לשעות או לימים לא יחלל עליו שבת.
In other words, you can be mechalel shabbos for pikuach nefesh only laasos es ha'shabbos, if the person being saved will go on to observe shabbos as a result, so that there is a net gain to shemiras shabbos. If the person will die before reaching the next shabbos and will not have a chance to observe it, then there is no heter pikuach nefesh.
This is a pli'ah. The halacha is that one can violate issurim, even shabbos, for the sake of chayei sha'ah, even to extend life by just a few hours or even moments.
One can b'dochak say the O.C. only meant to suggest this as peshuto shel mikra but not l'halacha, but the line is very difficult.
No comments:
Post a Comment