Thursday, March 31, 2022

corrective punishment

A Midrash we've dealt with before (15:4)

דָּבָר אַחֵר: אָדָם כִּי יִהְיֶה בְעוֹר בְּשָׂרוֹ – הֲדָא הוּא דִכְתִיב (משלי י״ט:כ״ט): נָכוֹנוּ לַלֵּצִים שְׁפָטִים, מוּכָנִים הָיוּ לַלֵּצִים דִּינִים. בְּנֹהַג שֶׁבָּעוֹלָם אָדָם רוֹכֵב עַל הַחֲמוֹר פְּעָמִים שֶׁסּוֹרֵחַ עָלָיו וּמַכֵּהוּ, פְּעָמִים שֶׁשּׂוֹחֵק עָלָיו וּמַכֵּהוּ, בְּרַם הָכָא נָכוֹנוּ לַלֵּצִים שְׁפָטִים וּמַהֲלֻמּוֹת, מָשָׁל לְמַטְרוֹנָה שֶׁנִּכְנְסָה לְתוֹךְ פָּלָטִין שֶׁל מֶלֶךְ, כֵּיוָן דְּחָמֵית מַגְלָבַיָא תָּלָן, דַּחֲלַת, אָמַר לָהּ הַמֶּלֶךְ אַל תִּתְיָרָאִי אֵלּוּ לָעֲבָדִים וְלַשְּׁפָחוֹת, אֲבָל אַתְּ לֶאֱכֹל וְלִשְׁתּוֹת וְלִשְׂמֹחַ. כֵּיוָן שֶׁשָּׁמְעוּ יִשְׂרָאֵל פָּרָשַׁת נְגָעִים נִתְיָרְאוּ, אָמַר לָהֶם משֶׁה אַל תִּתְיָרְאוּ אֵלּוּ לְאֻמּוֹת הָעוֹלָם, אֲבָל אַתֶּם לֶאֱכֹל וְלִשְׁתּוֹת וְלִשְׂמֹחַ, שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים ל״ב:י׳): רַבִּים מַכְאֹבִים לָרָשָׁע וְהַבּוֹטֵחַ בַּה׳ חֶסֶד יְסוֹבְבֶנּוּ.

 רַבִּי וְרַבִּי יִשְׁמָעֵאל בְּרַבִּי יוֹסֵי הָיוּ יוֹשְׁבִים וְעוֹסְקִים בִּמְגִלַּת קִנּוֹת עֶרֶב תִּשְׁעָה בְּאָב שֶׁחָל לִהְיוֹת בְּשַׁבָּת עִם חֲשֵׁכָה מִן הַמִּנְחָה וּלְמַעְלָה, שִׁיְּרוּ בָהּ אָלֶף בֵּית אֶחָת, אָמְרוּ לְמָחָר אָנוּ גּוֹמְרִין אוֹתָהּ, כְּשֶׁעָלָה רַבִּי נִכְשַׁל בְּאֶצְבָּעוֹ הַקְּטַנָּה, קָרָא עַל עַצְמוֹ: רַבִּים מַכְאֹבִים לָרָשָׁע.

Everyone asks: parshas negaim only applies to Bn"Y, not to an aku"m.  How can then Midrash say to Bn"Y not to be afraid because " אֵלּוּ לְאֻמּוֹת הָעוֹלָם?"  

Secondly, it seems that the Midrash first applies the pasuk of  רַבִּים מַכְאֹבִים לָרָשָׁע to aku"m, but for us,וְהַבּוֹטֵחַ בַּה׳ חֶסֶד יְסוֹבְבֶנּוּ and therefore no need to worry.  However, the very next line in the Midrash goes on to apply רַבִּים מַכְאֹבִים לָרָשָׁע to Rebbi!  

R' Tzadok haKohen (Pri Tzadik 1) answers by quoting the pasuk (Shmos 15:26)

 וַיֹּ֩אמֶר֩ אִם־שָׁמ֨וֹעַ תִּשְׁמַ֜ע לְק֣וֹל ה׳ אלקיך וְהַיָּשָׁ֤ר בְּעֵינָיו֙ תַּעֲשֶׂ֔ה וְהַֽאֲזַנְתָּ֙ לְמִצְוֺתָ֔יו וְשָׁמַרְתָּ֖ כׇּל־חֻקָּ֑יו כׇּֽל־הַמַּחֲלָ֞ה אֲשֶׁר־שַׂ֤מְתִּי בְמִצְרַ֙יִם֙ לֹא־אָשִׂ֣ים עָלֶ֔יךָ כִּ֛י אֲנִ֥י ה׳  רֹפְ

If Klal Yisrael is fulfilling the Torah, why do we need a promise כׇּֽל־הַמַּחֲלָ֞ה אֲשֶׁר־שַׂ֤מְתִּי בְמִצְרַ֙יִם֙ לֹא־אָשִׂ֣ים עָלֶ֔יךָ?  That's all we get -- not getting punished with the machalos of Mitzrayim?  

R' Tzadok explains that the pasuk is in fact speaking about failing to properly keep mitzvos.  Nonetheless, אִם־שָׁמ֨וֹעַ תִּשְׁמַ֜ע לְק֣וֹל ה׳ אלקיך, if we listen to the kol Hashem -- even if we are failing to obey properly -- so long as we are engaged in learning Torah and trying to find our way, then Hashem promises whatever punishment our misdeeds warrant will not be like the מַּחֲלָ֞ה אֲשֶׁר־שַׂ֤מְתִּי בְמִצְרַ֙יִם֙.  

There is onesh which is punitive and onesh which is corrective.  When Hashem smote Mitzrayim, that was punitive.  When someone is listening to kol Hashem but for whatever reason fails to fulfill mitzvos, the punishment Hashem gives is corrective.  רַבִּים מַכְאֹבִים לָרָשָׁע, the rasha of Bn"Y who has fallen suffers, but those pains are yisruim shel ahava designed to bring him back on track.

No comments:

Post a Comment