Friday, July 21, 2023

Maharal on free markets; Ishbitzer on the number 9; Og and Yosef

I have an idea that maybe needs some fleshing out and development, but I think the outline is good enough to share.  

Last week I was learning Maharal with my wife and came across the following idea (2:13):

The gemara (Meg 17b) discusses the structure of shmoneh esrei and explains the order in which the brachos were arranged.  With respect to the ninth bracha of "bareich aleinu" the gemara writes

ומה ראו לומר ברכת השנים בתשיעית אמר רבי אלכסנדרי כנגד מפקיעי שערים דכתיב שבור זרוע רשע ודוד כי אמרה בתשיעית אמרה

We ask for a bracha for our crops in this ninth blessing because the ninth chapter of Tehillim (in our text it is the 10th chapter, but the gemara counts the first 2 perakim of Teh as one) contains the pasuk of שבור זרוע רשע which refers to people who jack up the prices of wheat and try to corner the market.  

How do we know that this is what the pasuk of שבור זרוע רשע is referring to?  Rashi explains

וממאי דבמפקיעי שערים כתיב דכתיב בההיא פרשתא יארב במסתר כאריה בסוכו יארוב לחטוף עני וכי הליסטים אורב את העני והלא את העשיר הוא אורב אלא במפקיעי שערים הכתוב מדבר שרוב דעתם לעניים הוא וקא בעי דוד רחמי עלה דמילתא שבור זרוע רשע ותן שובע בעולם ובכך זרועו שבור ורע תדרוש רשעו בל תמצא וזה שהיה בדעתו להיות רשע כשתדרוש רשעו לא תמצא עולה שלא הספיק לעשותה:

The continuation of the pasuk refers to יארוב לחטוף עני, setting a trap to snare the poor. A normal robber aims for a rich target, not the poor.  Chazal therefore interpret the pasuk as referring to those who inflate the market prices, which disproportionally harms poor shoppers.   

Maharal rejects Rashi's pshat.  If Rashi is correct, ikar chaseir min ha'sefer -- the gemara should have cited the end of the pasuk and explained this whole chain of reasoning.  Maharal explains that the word רשע itself, which the gemara quotes, is the basis for the limud.  Maharal in many places talks about the importance of seder.  There is a normal course by which things function, and interfering with that normal seder is wrong and destructive.  He applies the same idea here.  Someone who tries to artificially inflate prices is a rasha because they are interfering with and disrupting the normal seder of the market (free market theorists, rejoice!).

The 9th bracha undermines the disorder of the rasha.  A tzadik is the opposite side of the coin as the rasha.  The word tzadik is rooted in the letter tzadi, gematriya 90, because the tzadik brings order back to creation.

This talk about the number 9 brought to mind an Ishbitzer on our parsha, who speaks about the significance of the 9th pasuk.  בכל מקום בפסוק התשיעי נמצא עומק שלא כפי פשוטו .  The Ishbitzer tells us that the 9th pasuk in a parsha always reflects a depth of meaning beyond the pshat:

ואומר אלכם בעת ההיא לאמר לא אוכל לבדי וכו' הבו לכם אנשים חכמים ונבנים וידעים. כאשר היו קרובים לכנוס לא"י והרגיש מרע"ה כי רצון הש"י הוא שע"י יהושוע יכנסו לארץ, והוא היה רוצה שיתפללו ישראל לה' שאינם רוצים במנהיג אחר, וזה שרמז להם במאמרו לא אוכל לבדי וכו' אף שמצינו שאח"כ בקש מה' שהוא יכניסם, ואומר להם כדי שיבינו שהוא צריך לתפלתם כעת, וזה הפסוק הוא פסוק תשיעי מהתחלת הסדרה ובכל מקום בפסוק התשיעי נמצא עומק שלא כפי פשוטו, וכמו שמבואר בפ' בלק [ד"ה ויאמר בלעם], והם לא הבינו ואמרו טוב הדבר, וע"כ אמר אח"כ ואקח מאתכם אנשים חכמים וידועים וכו' ואמרו חז"ל (נדרים כ':) מה שלא הוזכר נבונים כי נבונים לא מצא וז"ש ונבונים לא מצאתי רומז כי לא מצא מי שיבין כוונתו, כי באם הבנתם את כוונתי והתפללתם אולי הייתם מועילים בתפלתכם.

Here in the 9th pasuk Moshe told the people that he could not lead them alone because the burden was too great to bear.  Moshe was hoping that the people would get the hint and daven to Hashem on his behalf to preserve his leadership.  He was hoping that they would read between the lines and get the message below the surface.  But they didn't, and so they ended up with a bureaucracy of judges.  

What does the Ishbitzer mean that בכל מקום בפסוק התשיעי נמצא עומק שלא כפי פשוטו?  Nine is the sefira of yesod, which corresponds to Yosef haTzadik.  Yosef dressed like an Egyptian, spoke like an Egyptian, the chitzoniyus of his identity was Egyptian.  The pnimiyus, however, was completely different.  Yosef never lost sight of his being on of the shivtei K-h.  Don't judge Yosef by his appearance -- there is an עומק שלא כפי פשוטו to who he is.

Rashi explains that the first pasuk of our parsha alludes to the tochacha Moshe gave Bnei Yisrael for their sins in the desert, but the Ohr haChaim sees an allusion to 9 middos necessary to acquire Torah:   ואפשר לפרש כל הכתוב דרך רמז באופן אחר, והוא כי במקרא מועט למד משה כללות יראת ה׳ ומדות ההגונות הצריכין להולכים בתורת ה׳ והם מדות תשעה.  These midos are not spelled our explicitly, but again, נמצא עומק שלא כפי פשוטו.

My hunch as that just like 9 represents the hidden tzidkus of Yosef, there is a 9 which is the opposite side of the coin that on the surface does not look so bad, but there is great evil lurking below that.  I think you find that in our parsha as well (3:11).  The Torah tells us about Og:  הִנֵּ֤ה עַרְשׂוֹ֙ עֶ֣רֶשׂ בַּרְזֶ֔ל הֲלֹ֣ה הִ֔וא בְּרַבַּ֖ת בְּנֵ֣י עַמּ֑וֹן תֵּ֧שַׁע אַמּ֣וֹת אׇרְכָּ֗הּ וְאַרְבַּ֥ע אַמּ֛וֹת רׇחְבָּ֖הּ בְּאַמַּת־אִֽישׁ  Putting aside the details of whether his bed was literally 9 Amos long, or whether that is 9 regular amos or Og sized amos, what I think is important here is the mention of the number 9 as charactering Og.  (The number 4 may allude to this attribute spreading through all 4 olamos, see Maor v'Shemesh.)  

The Zohar in Chukas (12) writes that Og was among the household of Avraham who undertook the mitzvah of bris milah:

וַיֹּאמֶר ה׳ אֶל מֹשֶׁה אַל תִּירָא אוֹתוֹ, תְּרֵין אוֹתוֹ אִינּוּן שְׁלֵימִין בְּאוֹרַיְיתָא בִּתְרֵין וָוִי"ן, חַד דָּא, וְחַד, (דברים כ״ב:ב׳) עַד דְּרוֹשׁ אָחִיךָ אוֹתוֹ. מַאי טַעְמָא. בְּגִין דְּאִינּוּן אוֹת מַמָּשׁ. עַד דְּרוֹשׁ אָחִיךָ (אחיך ממש) אוֹתוֹ, דְּבָעֵי לְפָרְשָׁא הַהוּא אוֹת, דְּהַהוּא אֲבֵידָה. 

אוּף הָכָא דֵּין אוֹתוֹ, דָּא עוֹג, דְּאִתְדַּבָּק בְּאַבְרָהָם, וּמֵאַנְשֵׁי בֵּיתֵיהּ הֲוָה, וְכַד אִתְגְּזַר אַבְרָהָם מַה כְּתִיב, וְכָל אַנְשֵׁי בֵיתוֹ וְגוֹּ. דָּא עוֹג דְּאִתְגְּזַר עִמֵּיהּ, וְקַבִּיל הַאי אָת קַדִּישָׁא, כֵּיוָן דְּחָמָא עוֹג דְּיִשְׂרָאֵל מְקָרְבִין גַּבֵּיהּ, אָמַר הָא ודַּאי אֲנָא אַקְדִּימְנָא זְכוּתָא דְּקָאִים לוֹן, וְדָא שַׁוִּי לְקָבְלֵיהּ.  בֵּיהּ שַׁעֲתָא דָּחִיל מֹשֶׁה, הֵיךְ יָכִיל לְאַעְקְרָא רְשִׁימָא דְּרָשִׁים אַבְרָהָם.

Meaning, the chitzoniyus of Og, his physical body, had a bris, showing that he was someone connected to Hashem, but that outer appearance just was a disguise for Og's true essence.

In parshas Lech Lecha in the war where Lot is taken captive, a survivor of the battle runs to tell Avraham what happened, (14:13) וַיָּבֹא֙ הַפָּלִ֔יט וַיַּגֵּ֖ד לְאַבְרָ֣ם הָעִבְרִ֑.  Chazal tell us that that survivor was Og.  At first glance, this sounds like a heroic act -- in the middle of war, Og's concern is for Avraham's family.  Yet the Midrash tells us otherwise. This נמצא עומק שלא כפי פשוטו in the negative sense!  Og reported Lot captured because he was hoping Avraham would go to battle and be killed and he would have Sarah for his own.  

Who is it that is zocheh to take the land of Og, the anti-9, once he is killed?  Our parsha tells us וְיֶ֨תֶר הַגִּלְעָ֤ד וְכׇל־הַבָּשָׁן֙ מַמְלֶ֣כֶת ע֔וֹג נָתַ֕תִּי לַחֲצִ֖י שֵׁ֣בֶט הַֽמְנַשֶּׁ֑ה  It is none other than Menashe, descendent of Yosef, who personified 9 in the positive sense.

This upcoming week is 9 Av, a tragic day, a day of sorrow, but don't be fooled, as we are dealing with the number 9 and נמצא עומק שלא כפי פשוטו. This is a day which is also called a mo'ed, the day mashiach was born, the day in which when our enemies entered the heichel they found the keruvim intertwined in an embrace of love, showing the great love of Hashem for Klal Yisrael. Our parsha writes that after we spent a lot of time wandering around Har Seir, the land of Eisav, Hashem told us  פְּנ֥וּ לָכֶ֖ם צָפֹֽנָה (2:3)  The Midrash explains the word not as a direction, but like the word צפון in the haggadah, i.e. hidden.  If you want to escape Eisav, go hide in the words of Torah.  The Shem m'Shmuel explains that Eisav is all chitzoniyus. If you want to escape, you have to dig deeper, meaning, you have to live a deeper, more meaningful life, a life of   עומק שלא כפי פשוטו.  When that is the aim, then we no longer need to hang around Har Seir in the orbit of Eisav, and we will be able to experience the  עומק שלא כפי פשוטו of 9 Av as well, celebrating it as a moed, as a day of geulah.  

No comments:

Post a Comment