Thursday, November 16, 2023

hakaras ha'tov for the chayalim

Last week on one of the hareidi Israeli news sites there was a beautiful picture of a chayal dressed in uniform who was at a sheva brachos for a member of a Rebbe's family and approached the head table to get a bracha.  This is not the only picture of its kind I have seen, and so I think there is a lot of truth to this article in the WSJ about the shift in attitude in the hareidi world toward support for the Israeli army and even enlistment to serve.  

Kikar haShabbat quotes a sicha recently given by R' Yizchak Pinchas Goldwasser that apparently made a splash in the yeshivishe world:

הוא הוסיף ואמר לתלמידים כי הוא מודע למורכבות הדברים: "המשפטים האלו אמנם יישמעו צורמים, ואספר לכם עוד מעט עד כמה הם כאלו, אבל אני שוב חוזר ואומר בקול רם - 'אנחנו חייבים הכרת הטוב לחיילים שמסכנים את החיים שלהם'!".

"כל הדיבורים האלו שהם הולכים מרצון למלחמה, וחייבים ללכת למלחמה והם לא חושבים עלינו, זה דיבורי סרק והבל!", זעק המשגיח. "חיילים בשעה כזו חושבים על כולנו, לא רק על עצמם, יש הרבה שמתנדבים, שלא לדבר על הדתיים לאומיים שזה לא יאומן האכפתיות שיש להם".

הוא זעק מנהמת ליבו: "איך אפשר להיות כפויי טובה? אנחנו לא מרגישים את זה, כי פיטמו אותנו ואמרו שאנחנו ואנחנו ואנחנו, וזה נכון!".

הוא סיפר, שכשאמר דברים דומים בבית הכנסת בו התקיים שיעור והגיע אדם לשבח את הלומדים שהם הלוחמים האמיתיים, ניגש אליו אברך וגער בו: "איך אתה מדבר? אתה הורס את כל החינוך שלנו, כל החינוך שלנו הוא נגד הצבא, אין לנו שום קשר איתם, מה פתאום לדבר על חיילים, חס וחלילה".

"אם ככה" סיפר המשגיח, "אמרתי לעצמי, אני באמת צודק שצריך לדבר על זה, אם תלמיד חכם יכול לדבר בכזה ניתוק חייבים לזעוק

He continued:

אם זה יישמע לכם ציוני, אז קודם כל תדעו שיש שיחה עם ר' דוד פוברסקי מזמן שגם היתה מלחמה, והוא אומר לבחורים, אתם סומכים על הקב''ה? אם הייתם סומכים על הקב''ה הייתם רועדים מפחד! אתם סומכים על החיילים! ואם אתם סומכים על החיילים אתם לא מתפללים עליהם? לא אכפת לכם מהשלום שלהם? הרי זה מיניה וביה?!". 

Very wise words.

No comments:

Post a Comment