This is more meaningful than anything I have to say about parshas zachor:
R' Bachyei (last pasuk in Beshalach) that the property of Amalek is assur b'hanaah:
וע״ד הפשט כי יד על כס יה יאמר כי הש״י משביע לכל מלך ישראל שישב על כסא מלכות שיעשה מלחמה לה׳ בעמלק, באר כי המלחמה והשלל הכל יהיה אסור בהנאה ויהיה הכל לה׳ לא לבני אדם ומפני זה בא העונש לשאול ומדורו של שאול עד דורו של מרדכי וידע מרדכי כי שאול זקנו נענש בעונש גדול והיה עונשו מדה כנגד מדה כי תלה הכתוב שלמות הכסא בנקמת עמלק והוא לא נזהר בנקמתו ועל כן נענש שאבד השם והכסא כי לא נשאר לו שם אחריו אלא נהרג הוא ויהונתן בנו עמו ונפל כסא מלכותו, ומפני זה נזהר מרדכי בדבר שלא ליהנות משלל המן שהיה מזרע עמלק כענין שכתוב בפורענות המן (אסתר ט׳:י׳) ובבזה לא שלחו את ידם, לפי שהתורה הזהירה בכך (דברים כ״ה:י״ט) תמחה את זכר עמלק, וכן מצינו לעתיד המלחמה והשלל הכל לה׳ שנאמר (מיכה ד׳:י״ג) והחרמתי לה׳ בצעם וחילם לאדון כל הארץ.
The problem is that we read in the Megillah (8:1) בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא נָתַ֞ן הַמֶּ֤לֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ֙ לְאֶסְתֵּ֣ר הַמַּלְכָּ֔ה אֶת־בֵּ֥ית הָמָ֖ן, that Achashveirosh turned over Haman's estate to Esther. How could Esther have accepted a gift of issuei hanaah?
R' Chaim Kanievsky in Taama d'Kra suggests that the din of issurei hanaah applies only in a situation of war against Amalek, where preserving the property of Amalek preserves the zecher of Amalek. Haman, however, was killed by Achashveirosh, not in battle. The property of someone killed by royal edict belongs to the king (I'm not sure why R' Chaim quotes this din which lichorah applies to a melech yisrael). It was not Haman's property that became Esther's gift, but rather Achashveirosh's.
He adds that this is why the pasuk says בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא. It was davka property taken on that day, when Achashveirosh was meting out justice, that Esther took possession of. Once the full blown war against the hundreds and thousands of other Amalkites in the kingdom started on the next day, nothing else could be taken.
This answer follows the same basic outline of the Oneg Y"T's explanation of why Shaul thought it was OK to keep the livestock of Amalek. Shaul thought that so long as the animals were made hefker before the battle the issur hanaah no longer applied to them -- they are not the property of Amalek at the time of war. The common theme of both answers is that technically, the property in question no longer belonged to Amalek at the time possession was taken by a Jew.
There is a more fundamental chiluk that emerges from a chiddush of the Meshech Chochma, and this is where the picture began to get muddled for me.
The Sefer haChinuch in mitzvah 604 writes that the mitzvah of destroying Amalek does not only apply to the tzibur fighting a battle, but applies to any yachid who chances upon an Amaleiki:
וְזֹאת מִן הַמִּצְוֹת הַמּוּטָלוֹת עַל הַצִּבּוּר כֻּלָּן, וּכְעִנְיָן שֶׁאָמְרוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (סנהדרין כ, ב), שָׁלֹשׁ מִצְוֹת נִצְטַוּוּ יִשְׂרָאֵל בִּשְׁעַת כְּנִיסָתָן לָאָרֶץ, לְמַנּוֹת לָהֶם מֶלֶךְ, וְלִבְנוֹת לָהֶם בֵּית הַבְּחִירָה, וּלְהַכְרִית זֶרַע עֲמָלֵק. וּבֶאֱמֶת כִּי גַּם עַל כָּל יָחִיד מִיִּשְׂרָאֵל הַזְּכָרִים מוּטָל הַחִיּוּב לְהָרְגָם וּלְאַבְּדָם מִן הָעוֹלָם, אִם יֵשׁ כֹּחַ בְּיָדָם בְּכָל מָקוֹם וּבְכָל זְמַן, אִם יִמָּצֵא אֶחָד מִכָּל זַרְעָם. וְהָעוֹבֵר עַל זֶה וּבָא לְיָדוֹ אֶחָד מִזֶּרַע עֲמָלֵק וְיֵשׁ סִפֵּק בְּיָדוֹ לְהָרְגוֹ וְלֹא הֲרָגוֹ, בִּטֵּל עֲשֵׂה זֶה.
Rav Yaakov Ilan in his sefer Masa Yad (vol 1) suggests that the dual nature of the chiyuv is reflected in the two different parshiyos that speak about destroying Amalek. The parsha at the end of Beshalach speaks about מִלְחָמָ֥ה לַה׳ בַּֽעֲמָלֵ֑ק; the parshas in Ki Teitzei speaks about תִּמְחֶה֙ אֶת־זֵ֣כֶר עֲמָלֵ֔ק, but no mention of war. The chiyuv to wage war is incumbent on the tzibur; the chiyuv to destroy any zeicher of Amalek is incumbent upon every individual. (I'm not sure based on this why Rashi quotes the din at the end of Ki Teitzei and not in Beshalach.)
Based on this distinction, the Meshech Chochma suggests that the mitzvah of obliterating the property of Amalek, inclusive of the livestock, applies only to the tzibur, but not to the chovas ha'yachid of eliminating Amalek:
בספר החנוך כתב דעל כל יחיד שיקרה לפניו מזרע עמלק מצוה זו. ולרש״י שפירש זכר מאיש כו׳ משור ועד שה שלא יאמרו גמל זה של עמלק, והוא מהמכילתא דפרשה בשלח, ועיין הגהת הגר״א כאן בספרי מוכח דעל יחיד אין המצוה דהרי מפורש בשמואל א׳ כ״ז ויעל דוד ואנשיו כו׳ והעמלקי כו׳ ולקח צאן ובקר כו׳ הרי דביחיד אין מצוה לאבד הצאן ובקר. והא דאמרו במכילתא שהרג גר עמלקי שאין מקבלין גרים מעמלק, היינו לכן הרגו בהודאת עצמו כמו בן נח שנהרג עפ״י עצמו. וברור.
M'meila, since Haman was killed outside the context of war, his property was not assur b'hanaah.
Sounds like a nice chiluk, but I was bothered by how the Chinuch makes sense l'shitaso. The Chinuch famously exempts women from the mitzvah of zechiras Amalek because he connects it to the mitzvah of mechi'as Amalek, and he holds that women are exempt from mechi'as Amalek because they do not have to participate in battle. Putting aside the fact that when it comes to a milchemes mitzvah Chazal tell us that even "kallah mi'chupasa" has to go out to war (see Marcheshesh 1:22 who tries to explain the Chinuch), there is an additional chiyuv here that applies to the individual, not to a communal battle. As the Chinuch writes, גַּם עַל כָּל יָחִיד מִיִּשְׂרָאֵל הַזְּכָרִים מוּטָל הַחִיּוּב לְהָרְגָם וּלְאַבְּדָם מִן הָעוֹלָם. If you see an Amaleiki walking down the street, you take care of him. Why are women exempt from this mitzvah? And why should the mitzvah of remembering Amalek be connected only to the communal obligation to wage war and not to the obligation on the individual to rid the world of Amalek?
In order to put Humpty Dumpty back together I think we need to backtrack a bit, and here I found help in R' Gershuni's Mishpat haMelucha. There are not 2 chiyuvim, a chovas ha'tzibur and a chovas ha'yachid, when it comes to eradicating Amalek. There is one chiyuv of milchama, and that chiyuv is ongoing -- milchama ba'Amalek m'dor dor. Sometimes that chiyuv is fulfilled on the battlefield. Sometimes that chiyuv is fulfilled when you see an Amaleiki soldier walking down the street. It's the same chiyuv that stems from fighting the war, just in this case you are attacking isolated soldiers.
The chiluk of the Meshech Chochma as to when Amalek's property is off limits vs when it is not does not depend on the chiyuv being fulfilled, yachid v tzibur, as the same chiyuv milchama is being fulfilled by the individual killing an Amaleiki or by the tzibur fighting a battle. What it depends on is the nature of the kiyum b'poel of the mitzvah. For whatever reason, when Amalek is dealt with in the context of battle by the tzibur, his property is off-limits. When Amalek is dealt with on an individual level, the property can be seized. What the reasoning for this distinction might be still eludes me.
Either way, maybe with this background we can explains Shaul's mistake and Shmuel's criticism of him. Shaul did not want the mantle of kingship; he therefore treated the command to fight Amalek not as a national battle incumbent onthe tzibur, but merely as a fight of individuals. When individuals strike at Amalek, their property is permitted to be seized.
Shmuel make clear that this was a tragic error. וַיֹּ֣אמֶר שְׁמוּאֵ֔ל הֲל֗וֹא אִם־קָטֹ֚ן אַתָּה֙ בְּעֵינֶ֔יךָ רֹ֛אשׁ שִׁבְטֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל אָ֑תָּה One cannot shirk leadership when called upon to serve the Jewish people. One must act in a way that reflects the greatness of the Jewish people, and help fulfill our national mandate.
I understood the Meshech Chochma differently. I think he is saying that to understand the story of Dovid you must make a choice: You can hold like Rashi that the mitzva includes destroying their possessions, but there is no mitzvah on a yachid. Or you can hold there is a mitzvah on a yachid, like the Chinuch, but then there is never an obligation to destroy their possessions.
ReplyDeleteInteresting! I see how you read it. If you read it that way, why did David kill the Amaleiki? According to your reasding, there is no mitzvah on the yachid to kill them?
DeleteAlso, the M.C. says **הרי דביחיד אין מצוה **לאבד הצאן ובקר. He could have just said ain mitzvah and left it at that the way you are reading it.
The last line in that משל חכמה is
Deleteוהא דאמרו במכילתא שהרג גר עמלקי שאין מקבלין גרים מעמלק, היינו לכן הרגו בהודאת עצמו כמו בן נח שנהרג עפ"י עצמו.
but he killed him for what he did to Shaul. (I never understood that. It was nothing to be proud of, but Shaul asked him to do it, and it was necessary at that moment.)
It so happens that there are two versions of one Medrash; the Mechilta makes it clear that he killed him for killing Shaul, since his geirus was invalid, he killed him on his own admission. The Lekach Tov version changes the last line and says that since his geirus was invalid, he killed him for being an Amaleki.
מכילתא
ויאמר כי יד על כס יה משישב על כס יה ותהא מלחמה שליה באותה שעה מלחמה לה' בעמלק: מיכאן מנוי מלך קודם להכרתת זרעו של עמלק כך דברי ר' יהושע: ר' אלעזר המודעי אומר נשבע הקב״ה בכסאו שאם יבואו כל אומות העולם להתגייר יקבלו מהן ומעמלק לא יקבלו מהן שנ' (עי ש"ב א' י"ג) ויאמר דוד אל הנער המגיד לו מי אתה ויאמר בן איש גר עמלקי אנכי באותה שעה נזכר דויד מה נאמר למשה רבו שאם יבואו מכל אומות העולם להתגייר יקבלו מהן ישראל ועמלק לא יקבלו מהן ויאמר לו דוד דמך על ראשך פיך ענה בך
You're not meshubad to him, but the Chida learns like that in the Mechilta in his עין זוכר ג א.
לקח טוב
ד״א כי יד. אין יד אלא שבועה, שנאמר אשר נשאתי את ידי (במדבר יד ל), ר׳ אלעזר המודעי אומר נשבע הקב״ה בכסא הכבוד שלו, אם אניח נין ונכד בעמלק מתחת מפרס השמים, שלא יהו אומר גמל זה של עמלק, כבש זה של עמלק. ר׳ אליעזר אומר נשבע הקב״ה שאם יבוא אחד מהאומות להתגייר שיקבלוהו ישראל, ומזרעו של עמלק לא יקבלו אותו, לכך מצינו בדוד, שנאמר ויאמר דוד אל הנער המגיד לו אי מזה אתה ויאמר בן איש גר עמלקי אנכי (ש״ב א יג), באותה שעה נזכר דוד מה שצוה לו הקב״ה למשה, תמחה את זכר עמלק, ויאמר אליו דמך על ראשך (שם שם טז), לכך נאמר מלחמה לה׳ בעמלק.
I dont like it. If the MC meant to learn the Mechilta that way, ikar chaseir min ha'sefer. He doesnt mention anything about Shaul. Also, according to your reading, introducing the pesukim from Shmuel 27 weakens the MC's case. What is הרי מפורש (the MC's words) there is that David took the sheep. Where do you see "הרי מפורש" there that there is no mitzvah on the yachid? Aderaba, you see the opposite, because David there was a yachid did kill Amalek.
DeleteTake a look at R' Cooperman's notes on the MC and the Masa Yad who read it like I did, not that you are bound by their approach.
There is no other way to learn RMS''s לכן הרגו בהודאת עצמו. What, that he admitted being a ger Amaleiki? That doesn't make sense. You can't accept his hoda'ah unless you accept his hoda'ah. This is not gito v'yado.
Delete