Friday, May 31, 2024

is learning without ameilus considered bitul Torah?

1) Rashi famously comments that אם בחקותי תלכו refers to ameilus in Torah.  Why ameilus in particular -- maybe the pasuk is referring to limud haTorah?  The meforshim generally go in one of two directions.  Some say Rashi was medayek in the pasuk's use of the word תלכו (see Gur Aryeh).  As my wife's grandfather explained (see her post here), one can only progress and grow, as connoted by the term הליכה, through hard work.  Others say Rashi was medayek in the pasuk's use of the word בחקותי.  The root of the word is חקק, to engrave.  Engraving is hard work and toil (see sicha of the L Rebbe on this Rashi), and similarly, it is only hard through work and toil that words of Torah will engrave themselves upon a person's heart.

R' Shteinman in Ayeles haShachar has an amazing safeik  whether learning without ameilus constitutes bitul torah.  I certainly hope the answer is no! 

2) Is ameilus a kiyum of talmud torah, or is it a seperate kiyum in its own right?  He quotes Menachos 7 which tells us that Avimi forgot masechta menachos and he travelled to his talmid, Rav Chisda, to relearn it.  Asks the gemara: why didn't he send for his talmid to come to him?  Answers the gemara:  סבר הכי מסתייעא מילתא טפי, he thought he would have more success if he did the travelling.  Rashi explains: משום יגעתי ומצאתי  Here you have ameilus for the sake of learning, but it is not the ameilus of breaking your head over a sugya.   The ameilus of breaking your head over a sugya is t"t, but travelling to go to the shiur may be it's own kiyum.  (I am not sure what the nafka minah would be.)

It's interesting that in that sugya Avimi made the job harder for himself than it needed to be -- he created the יגעתי ומצאתי even though there was a way around it.  Is there a mitzvah, for example, to look up every difficult word in a gemara using a dictionary rather than read the sugya in an English translation just because the former is more difficult than the latter?  Or do you get more schar for taking a bus to a shiur because it makes the trip harder than just driving?  Seems like a strange conclusion.

2 comments:

  1. I very much like your idea that the ameilus is necessary to engrave it on your heart. Yours, the Rebbe's, doesn't matter.
    As for R Shteinman's safek,
    from https://beisvaad.blogspot.com/2019/02/ki-sisa-daf-yomi-and-bittul-torah.html
    וכבר אמר בזה הסבא מסלבודקא שכל מי שיכול ללמוד בעומק וביגיעה ואינו עושה זאת, נחשב לו הדבר כבטול תורה, ולמד זאת מדברי הגמרא בריש מגילה (ג:) שמבטלין תלמוד תורה למקרא מגילה, והרי גם מקרא מגילה נחשב לתלמוד תורה? אלא מוכח שכיון שבמקרא מגילה חסר לו לאדם את הלימוד בעומק, ממילא נחשב הדבר כבטול תורה. וכן דרשו חז״ל במגילה (ג.) ״וילן יהושע בלילה ההוא בתוך העמק, אמר רבי יוחנן מלמד שלן בעומקה של הלכה״, כלומר שגם קודם לכן למד תורה, אלא שהיה חסר לו ב׳עומקה של הלכה׳, ומבאר שגם חסרון זה נחשב לבטול תורה.

    על זה אומר רבי יהושע בן לוי שכל מי שאינו עוסק בתורה כראוי, אף אם הוא לומד אך לא מתעסק ומתייגע כפי שיכול לעשות, הרי זה עלבונה של תורה, והוא בבחינת ׳נזם זהב באף חזיר, אשה יפה וסרת טעם׳. כי כיון שאינו עמל ומתייגע, חסר לו הן מצד עצם לימוד התורה, והן משום שאינו זוכה למצוא בתורה את ה׳מטעמים׳ הטמונים בה. מובן מאד איפוא שלימוד כזה הוא ׳עלבונה של תורה׳.

    מדברים אלו יש ללמוד עומק נוסף בחובת כבוד תלמידי חכמים העוסקים בתורה בכל כוחם. כי חוץ מעצם זכות למוד התורה שלהם, הם גם מעלבונה על ידי כך שהם מתייגעים ומוצאים את המטעמים הטמונים בה.

    ReplyDelete
  2. Its said in the name of Rav Chayim that learning Torah not accord to the depths possible is also a form of bittul Torah and that is why it is considered ביטול תורה to listen to the Megillah

    ReplyDelete