Friday, May 17, 2024

limud vs shemira

Rashi comments on וּשְׁמַרְתֶּם מִצְוֺתַי וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם (23:31) that    

ושמרתם – זו המשנה.

ועשיתם – זה המעשה.

Rashi's source is the Toras Kohanim (see also Kiddusin 37a).

R' Shteinman asks in Ayeles haShachar: peshita that without studying the laws, one will be unable to do mitzvos.  What's the chiddush of this pasuk?

My wife's grandfather, R' Dov Yehudah Shochet, posed another difficulty with this Rashi.  We read in VaEschanan (5:1) וּלְמַדְתֶּם אֹתָם וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשֹׂתָם.  If shemira mean mishna, learning the halachos, then what is וּלְמַדְתֶּם אֹתָם? 

He answered based on a Seforno later in Bechukosai (26:3):

ואת מצותי תשמרו – הנה השמירה במצות היא ההשגחה באופן עשייתם ובמכוון מהם, וזה בעיון נאות, כאמרם ז״ל: ״שמר״ זו משנה

Limud is the basic level of knowledge necessary to do mitzvos.  Shemirah is, as Seforno explains, is a deeper level of learning --  בעיון נאות -- which brings a person to a richer, more spiritual life. 

I would add that the Netziv in many places writes that לַעֲשֹׂתָם actually means being mechadesh in halacha, expanding on what one already knows (e.g. see in Acharei Mos 18:5: וע״ז הכונה תנן במס׳ אבות פ״ד הלומד ע״מ ללמד מספיקין בידו ללמוד וללמד הלומד ע״מ לעשות מספיקין בידו ללמוד וללמד לשמור ולעשות. ואם הכונה ולעשות פעולת המצוה. פלא וכי ברישא מיירי ללמד ולא ע״מ לעשות ח״ו והרי זה רשע גמור. וכבר נדחקו בזה הר״ב ובתוי״ט. אבל הפי׳ הברור ע״מ לעשות לחדש בעיונו ולהוסיף לקח בלימודו).  Chiddush is only possible after one attains a deeper understanding of Torah.  Merely knowing what is required for the practical task of doing mitzvos would not be enough.

Seems to me that this distinction resolves R' Shteinman's question.  Of course certain basic knowledge is needed to do mitzvos, but what the pasuk demands of us is far more than that.  What it asks of us is a level of learning, "shemira," that calls on us to focus on ההשגחה באופן עשייתם ובמכוון מהם in doing mitzvos, as Seforno writes, or as Netziv suggests, expands our learning in new directions.

No comments:

Post a Comment