The Mishna in Nazir (3:6) writes that nezirus can only properly be fulfilled in Eretz Yisrael. The Mishna has a machlokes Beis Shamai and Beis Hillel in a case where a person fulfilled nezirus in chutz la'aretz and then made aliya, how many makeup days do they need:
מִי שֶׁנָּזַר נְזִירוּת הַרְבֵּה וְהִשְׁלִים אֶת נְזִירוּתוֹ, וְאַחַר כָּךְ בָּא לָאָרֶץ, בֵּית שַׁמַּאי אוֹמְרִים, נָזִיר שְׁלשִׁים יוֹם, וּבֵית הִלֵּל אוֹמְרִים, נָזִיר בַּתְּחִלָּה. מַעֲשֶׂה בְהִילְנִי הַמַּלְכָּה, שֶׁהָלַךְ בְּנָהּ לַמִּלְחָמָה, וְאָמְרָה, אִם יָבֹא בְנִי מִן הַמִּלְחָמָה בְשָׁלוֹם אֱהֵא נְזִירָה שֶׁבַע שָׁנִים, וּבָא בְנָהּ מִן הַמִּלְחָמָה, וְהָיְתָה נְזִירָה שֶׁבַע שָׁנִים. וּבְסוֹף שֶׁבַע שָׁנִים עָלְתָה לָאָרֶץ, וְהוֹרוּהָ בֵית הִלֵּל שֶׁתְּהֵא נְזִירָה עוֹד שֶׁבַע שָׁנִים אֲחֵרוֹת. וּבְסוֹף שֶׁבַע שָׁנִים נִטְמֵאת, וְנִמְצֵאת נְזִירָה עֶשְׂרִים וְאַחַת שָׁנָה. אָמַר רַבִּי יְהוּדָה, לֹא הָיְתָה נְזִירָה אֶלָּא אַרְבַּע עֶשְׂרֵה שָׁנָה:
Why can't nezirus be fulfilled in chu"l? It's not a mitzvah ha'teluyah ba'aretz? Bartenura explains that שאין נזירות נוהגת אלא בארץ, משום טומאת ארץ העמים, the was a gezeira made that chu"l is tamei, and a nazir is not allowed to become tamei, so by definition the nazir cannot fulfill his/her vow in chu"l. According to this reason, this law should not apply in our times, as even in Eretz Yisrael everyone is tamei. Rambam (Nezirus 2:21) however does not make this distinction:
אין הנזירות נוהגת אלא בארץ ישראל. ומי שנזר בחוצה לארץ קונסין אותו ומחייבין אותו לעלות לארץ ישראל ולהיות נזיר בארץ ישראל כמנין הימים שנזר. לפיכך מי שנדר בזמן הזה בחוצה לארץ כופין אותו לעלות לארץ ישראל ולהיות נוהג שם נזירות עד שימות או עד שיבנה המקדש ויביא קרבנותיו במלאת ימי נזרו:
Raavad jumps on him:
א"א למה כופין אותו לעלות ולמנות וכי יש שם טהרה והלא כלנו טמאין טומאת מת ואין כאן הפרש בין א"י לח"ל ואסור להזיר בכל מקום:
In the footnotes to the new edition of the Meshech Chochma done by R' Kooperman he suggests that according to Rambam nezirus can be fulfilled only in Eretz Yisrael not because E.Y is a refuge from tumah, but rather because the fulfillment of nezirus requires kedushas ha'aretz of Eretz Yisrael, which is present even during the time of churban. By way of analogy, the din is that nevuah can only be achieved in Eretz Yisrael. Nezirus, like nevuah, is a higher spiritual state, and therefore also demands being in a place of higher kedusha.
No comments:
Post a Comment